
Wyciekają pierwsze szczegóły Doom The Dark Ages. Tygodniowe podsumowanie ze świata gier (12-18.8)
W tym tygodniu mamy bardzo dobre wieści dla graczy VRowych, dobre wieści dla fanów Bioware i słodko-gorzkie dla graczy czekających na Kingdom Come Deliverance II. Poza tym Sony odkrywa karty w sprawie remake’u Until Dawn (premiera jeszcze w tym roku), a Microsoft prezentuje Doom The Dark Ages za zamkniętymi drzwiami. Zaciekawieni? Po szczegóły zapraszamy do środka wpisu.
Najważniejsze aktualności z ostatniego tygodnia

Premiera Kingdom Come Deliverance II została przełożona na 11 lutego 2025 roku. Wbrew wcześniejszym zapewnieniom wyczekiwana gra RPG nie trafi na nasze dyski przed końcem tego roku. Na otarcie łez podczas targów gamescom 2024 obejrzymy ponad 20 minut rozgrywki.
Za to powód do otwierania szampana mają fani BioWare. Dragon Age The Veilguard trafi na rynek 31 października 2024 roku, także, jeśli brakuje Wam RPGów w klimacie fantasy możecie już zaznaczać tę datę w kalendarzu.
Scenarzysta Star Wars Eclipse opuścił Quantic Dream po blisko 10 latach. Zapowiedziana w 2021 roku gra boryka się z problemami produkcyjnymi, a odejście Adama Williamsa niekoniecznie jest dobrą wróżbą (chociaż może też oznaczać, że scenariusz jest gotowy i Adam nie ma nad czym pracować w QD, jeśli firma nie rozwija równolegle kolejnej gry). Scenarzysta zakłada własne studio.
Baldur’s Gate 3 zostało laureatem Nagrody Hugo w nowopowstałej kategorii „Best Game or Interactive Work”. Przyznawane od 1953 roku Hugo, to największe wyróżnienie dla twórczości literackich z gatunku fantasy i sci-fi, więc Larian Studios ma kolejny powód do dumy.
Cóż za zwrot akcji. „Zamknięte” studio Tango Gameworks wciąż istnieje i będzie tworzyć gry – prawdopodobnie kontynuację Hi-Fi Rush. Ekipa została przejęta przez koreańskiego wydawcę Krafton Inc., odpowiadającego m.in. za PUBG Battlegrounds. Prawa do The Evil Within i Ghostwire Tokyo pozostały przy Microsofcie.
W tym tygodniu pojawiło się bardzo dużo wiadomości ze światka VR, za sprawą konferencji VR Games Showcase 2024. W skrócie: pokazano rozgrywkę z Hitman 3 VR, FlatOut VR oraz Arizona Sunshine Remake. Poza tym Meta potwierdziła, że prace nad GTA San Andreas VR zostały wstrzymane i gra raczej nigdy nie zostanie wydana. Wszystkie zapowiedzi, razem ze zwiastunami, znajdziecie w naszym podsumowaniu wydarzenia.
Film Borderlands zaskoczył wszystkich swoją jakością i box office. W obu przypadkach negatywnie. Zarówno recenzenci, jak i widzowie nie pozostawili na dziele suchej nitki. W pierwszym weekendzie w kinach w USA produkcja zarobiła zawrotne 8,8 mln dolarów, co przy budżecie na produkcję wynoszącym 115 mln dolarów, zdecydowanie sukcesem nazwać nie można. W Polsce, w weekend otwarcia, film zobaczyło 17412 osób.
Polskie Farm 51 oficjalnie zademonstrowało Chernobylite 2: Exclusion Zone, które wygląda dość… oryginalnie. Pierwsza część wręcz ociekała ciężkim klimatem, teraz zaś zdecydowano się na nieco luźniejszą atmosferę. Zmieniono praktycznie wszystko. Choćby to, że walki toczone będą teraz w perspektywie z trzeciej osoby.
Zaplanowana pierwotnie na październik tego roku premiera Terminator: Survivors nie odbędzie się. Twórcy zdecydowali się przesunąć debiut swojego dzieła na 2025 r.
Studio Archiact, zajmujące się tworzeniem gier na VR zbankrutowało. Ekipa działała na rynku od 2013 roku i stworzyła 35 gier, w tym DOOM 3 VR i Journey to Foundation. Niestety to właśnie ta ostatnia produkcja nie sprzedała się w założonej ilości egzemplarzy, co doprowadziło do upadku.
Nowa odsłona serii Battlefield może otrzymać kampanię w otwartym świecie. Przynajmniej tak sugeruje ogłoszenie o pracę wystawione przez studio EA Motive.
Shadow of Doubt wychodzi z Eearly Access. Bardzo dobrze oceniany sandbox zadebiutuje w pełnej wersji już 26 września. W tym samym dniu otrzymamy też wersje na konsole PS5 i Xbox Series.
Co prawda na premierę Stalker 2 jeszcze sobie trochę poczekamy (i miejmy nadzieję, że nie będzie już kolejnych przesunięć), ale nowo opublikowany przez twórców materiał pozwala mieć nadzieje, że w nasze ręce wpadnie kawał dobrej gry. Oddana zostanie nam ogromna mapa, z kilkudziesięcioma regionami, które będzie można swobodnie eksplorować. Oprócz głównego wątku możemy liczyć na setki rozmaitych zadań i wyzwań, a do przeciwników postrzelamy z ponad 30 różnych broni, podatnych na modyfikacje. Długi gameplay, wraz z prezentacją jednej z misji, znajdziecie poniżej.
Newsy ze świata Sony PlayStation

W Son and Bone zagramy prawdopodobnie jeszcze w tym roku. Gra będzie tytułem ekskluzywnym na PS5, w którym postrzelamy do dinozaurów. Niestety zaprezentowany nam gameplay nie wygląda zbyt zachęcająco, a fakt, iż za pozycję tę odpowiadają twórcy Quantum Error, nie pozwala mieć względem niej większych nadziei. Oby jednak pozory były złudne.
W 2025 roku mieliśmy otrzymać nową grę od Bungie – Marathon. Extraction shooter może jednak nie zadebiutować w terminie, gdyż prace nad nim mają przebiegać w złej atmosferze. Sytuacji zapewne nie ułatwia fakt, iż w ostatnich tygodniach zwolniono wielu pracowników.
Concord nie wzbudza zbyt wielkich emocji wśród graczy, ale właśnie dowiedzieliśmy się, że tytuł będzie rozwijany co najmniej przez kilka miesięcy. Jeśli interesuje Was zawartość dwóch pierwszych sezonów, szczegóły czekają na Was na blogu PlayStation.
Anulowane The Last of Us Online/Factions miało być ogromne. Jason Schreier potwierdził, że prace nad sieciowym TLoU trwały cztery lata, zaangażowano w nie setki deweloperów, i był to bardzo drogi projekt. Po rezygnacji z produktu, w samym Sony miały „polecieć głowy”.
Wraz z sierpniową oferta PlayStation Plus na rynek wracają gry z serii TimeSplitters. Już 20 sierpnia w PlayStation Store pojawią się wszystkie trzy odsłony.
Remake Until Dawn zadebiutuje już 4 października na PC i PS5. Poniżej możecie zobaczyć porównanie grafiki najnowszej wersji z pierwotnym wydaniem na PS4.
Newsy ze świata Microsoft Xbox

Doom The Dark Ages został zademonstrowany szerszej publiczności w trakcie Quakeconu. Dzięki temu dowiedzieliśmy się, że mapy będą większe i bardziej otwarte niż w poprzednich odsłonach. a dynamiczne poruszanie się nie będzie aż tak istotne, jak w Eternalu. Więcej czasu spędzimy na ziemi, skupiając się na parowaniu i obronie. Skoro już o potyczkach mowa, wrogów będziemy neutralizować przy pomocy nowych broni do walki wręcz, w tym piły łańcuchowej, kija oraz rękawicy pozwalającej panować nad łańcuchami pod napięciem. Do giwer dołączą shotgun oraz karabin plazmowy. Fani większych narzędzi zniszczenia z pewnością ucieszą się, że epizody ze smokiem i mechem nie będą jednorazowe, a przewijają się przez całą grę.
Do Forza Motorsport wjechała nowa aktualizacja, a w niej trasa Road Atlanta, a także kilka samochodów. Parę autek dostali też miłośnicy Forza Horizon 5.
Newsy ze świata Nintendo Switch

Sporo nowych ploteczek na temat Switcha 2. Szkoda tylko, że… większość wzajemnie się wyklucza. Początkiem tygodnia usłyszeliśmy o tym, że konsola zadebiutuje w marcu 2025 r., Minęło raptem 2 dni, by media zaczęły trąbić, o tym, że na premierę w obecnym roku fiskalnym (czyli do końca marca 2025 r.) nie ma żadnych szans. Coraz głośniej mówi się natomiast o grach Ubisoftu, które rzekomo miałyby być tytułami startowymi handhelda Nintendo. Na start mielibyśmy zagrać w Assassin’s Creed Shadows.
Newsy ze świata PC Master Race

Niespodziewanie, informacja o porcie Red Dead Redemption na PC pojawiła się w… PlayStation Store. Co prawda wciąż nie znamy daty premiery, jednak możemy być już pewni, że Rockstar nie zapomniał o pecetowych graczach. Ba, mogą oni nawet liczyć na specjalne usprawnienia! Więcej na ten temat przeczytacie w dedykowanym sprawie newsie.
Tajemnica poliszynela, jaką jest Deadlock, w końcu wychodzi na światło dzienne. Tysiące graczy otrzymało zaproszenia do zamkniętych testów bardzo wczesnej wersji nadchodzącej gry od Valve, chociaż ta nawet nie została jeszcze oficjalnie ogłoszona. Alpha jest ograniczona przez NDA, więc szczegóły gry są trudnodostępne. Redakcja The Verge postanowiła zignorować te obostrzenia i opublikowała długi artykuł na temat rozgrywki w Deadlock.
Szykują się spore zmiany na Steam. Od września w opisie gry nie będą mogły znajdować się żadne linki do zewnętrznych witryn i profili społecznościowych, mylące grafiki, reklamy innych gier czy też przepisy na szarlotkę. Wydawcy będą musieli skupić się na konkretach dotyczących danej pozycji. Szczegółowy opis zmian czeka na Was na blogu Steam.
Na rynku procesorów prawdopodobnie pojawi się kolejny gracz. Być może już niedługo będziemy składać komputery nie z Intelem czy AMD na pokładzie, a sprzętem od Mediatek. Tajwańczycy, wspierani kasą od NVIDIA, mają wypuścić na rynek pierwsze CPU początkiem przyszłego roku.
Boicie się, że Black Myth: Wukong nie pójdzie na Waszym sprzęcie? Teraz możecie to sprawdzić dzięki oficjalnemu benchmarkowi wypuszczonemu przez twórców. Znajdziecie go na Steam.