
Nikt w Rockstar nie wierzył w tegoroczną premierę GTA 6. Tygodniowe podsumowanie ze świata gier (28.04-4.05)
Jak już zapewne dobrze wiecie, premiera GTA 6 została opóźniona. Gra nie ukaże się na jesień, a dopiero 26 maja 2026 r. Po niespodziewanym piątkowym ogłoszeniu studia Rockstar w mediach zaczęli wypowiadać się dziennikarze i osoby związane z branżą. Sprawę skomentował także Jason Schreier. Stwierdził on, że rozmawiał z wieloma osobami z R* i dowiedział się, że już od dawna nikt nie wierzył w to, że uda im się sfinalizować prace nad grą w najbliższych miesiącach. Do zrobienia jest zbyt wiele, czasu jest za mało, a do tego, co się chwali, zarząd firmy chce uniknąć crunchu. Podobno na razie się to udaje, mimo że nie uniknięto nadgodzin. Pracownicy twierdzą jednak, że jest zdecydowanie lepiej niż przy poprzednich projektach.
Najważniejsze aktualności z ostatniego tygodnia

W Electronic Arts mamy do czynienia z małym trzęsieniem ziemi. Pracę miało stracić około 400 osób, a do tego doszło do skasowania kilku projektów. Informacje te dostarczył Jason Schreier, a część z nich zdążyła się już potwierdzić. Respawn Entertainment opublikował komunikat informujący o zawieszeniu rozwoju dwóch gier (jedna z nich podobno była extraction shooterem w uniwersum Titanfalla). Aktualnie priorytetem jest przygotowanie wielkiej aktualizacji do Apex Legends oraz kolejna odsłona Star Wars Jedi.
Legendarne studio Codemasters kończy z rozwojem gier rajdowych. Twórcy poinformowali, że nie dostaniemy już kolejnych odsłon cyklu EA Sports WRC, a do tego na razie nie powstaje żadna inna produkcja pokroju Dirt Rally. Aktualnie ekipa zajmuje się tworzeniem tytułów z serii F1 oraz wspomaganiem DICE i innych ekip EA w pracach nad kolejnym Battlefieldem. Na razie nie wiadomo do kogo trafi licencja FIA WRC. W oświadczeniu dla redakcji VGC potwierdzono, że planowane są zwolnienia, lecz studio postara się je zminimalizować, przekierowując pracowników na inne stanowiska w poszczególnych działach EA.
Premiera Borderlands 4 została przesunięta. Zagramy aż dwa tygodnie szybciej – 12 września. Choć Randy Pitchford temu zaprzecza, prawdopodobnie jest to przygotowanie gruntu pod debiut GTA VI. Obie gry są wydawane przez Take-Two, które może chcieć odsunąć je w czasie, by nie kanibalizować sprzedaży.
Według koreańskiej agencji MTN Blizzard prowadzi rozmowy z wydawcą Nexon w sprawie produkcji i wydania dwóch gier – Overwatch 3 (tak przynajmniej brzmi nazwa kodowa projektu, choć podobno jest to tytuł mobilny) oraz nowej odsłony Starcrafta.
Elden Ring sprzedał się już w 30 mln egzemplarzy. Żadna inna gra z portfolio FromSoftware nie osiągnęła tego wcześniej. Po premierze wersji Nintendo Switch 2 wynik ten zapewne znacząco podskoczy.
Według Toma Hendersona z Insider Gaming Ubisoft ma bardzo ambitne plany związane z serią Assassin’s Creed. Łącznie mamy otrzymać aż 9 gier, z czego znane nam już AC Hexe, dwa duże RPG, których szczegóły są jeszcze nieznane, trzy remake’i (jednym z nich jest Black Flag), dwa tytuły sieciowe oraz grę mobilną.
W czwartek, 8 maja, Paradox Interactive zapowie nową grę, znaną obecnie pod nazwą kodową Project Caesar. Według wielu fanów będzie to po prostu Europa Universalis 5.
Według ostatnich doniesień Terminator: Survivors miało trafić na rynek w 2025 r. Prawdopodobnie jednak tak się nie stanie, gdyż tytuł nie pojawił się na liście premier rozpoczętego właśnie roku fiskalnego. Na razie nie wiadomo, czy gra została opóźniona, czy też anulowana. Niebawem minie rok, od kiedy ujrzeliśmy ostatnie materiały na jej temat, co może wzbudzać obawy.
We wrześniu wybrani gracze będą mieli okazję sprawdzić Hollow Knight Silksong. W australijskim narodowym muzeum kultury ekranu pojawi się wtedy wystawa Game Worlds, w trakcie której będzie można przetestować różne gry, w tym właśnie Silksonga. Niestety wciąż nie otrzymaliśmy konkretów na temat daty premiery, lecz sam fakt pojawienia się w nieodległej przyszłości grywalnej wersji wyczekiwanego tytułu sugeruje, że jesteśmy bliżej niż dalej.
Yoko Taro, twórca gier z serii NieR, uważa, że w ciągu 50 lat twórcy gier zostaną całkowicie wyparci przez sztuczną inteligencję. AI będzie miało tę przewagę, że bardzo szybko dostosuje się do preferencji gracza, tworząc w locie takie opowieści, jakie przypadną mu do gustu. Innego zdania jest choćby Daniel Vavra (Warhorse), który twierdzi, że AI będzie cennym pomocnikiem, gdyż obecnie twórcy cierpią na chroniczny brak czasu, a automatyzacja pewnych procesów może to zmienić, lecz nigdy w pełni nie zastąpi człowieka. Podobnego zdania jest Swen Vincke (Larian Studios).
Sukces Clair Obscur: Expedition 33 jest tak ogromny, że produkcja została dostrzeżona nawet przez francuskiego prezydenta Emmanuela Macrona, który pogratulował dobrej roboty twórcom ze studia Sandfall Interactive. To o tyle ciekawe, iż jeszcze dwa lata temu twierdził, że gry są jedną z przyczyn zamieszek w kraju.
Newsy ze świata Sony PlayStation

Far Cry 4 doczekał się aktualizacji wprowadzającej tryb 60 fps na konsolach PlayStation 5.
Ulepszeń doczekał się także Returnal. Z okazji 4. rocznicy premiery gra otrzymała aktualizację wprowadzającą wyższą rozdzielczość na konsolach PlayStation 5 Pro.
Niemalże na ostatniej prostej przed planowanym debiutem Lost Soul Aside zaliczyło opóźnienie. Nowa data premiery ustalona została na 29 sierpnia.
Z ekranu PlayStation Productions, zawierającego postacie z gier wydawanych przez studia należące do Sony, usunięto ostatnio jednego z bohaterów – Sackboya. W zeszłym roku wycofano ze sprzedaży LittleBigPlanet 3, dlatego też fani zaczęli obawiać się o dalsze losy marki.
Newsy ze świata Microsoft Xbox

Niestety, Microsoft przywitał nas w maju niemiłym ogłoszeniem. Przyszła pora na podwyżki. Więcej zapłacimy za konsole, kontrolery, a w przyszłości także za gry. Przykładowo cena XSX z napędem wzrosła z 550 euro do 600 euro, a XSS z dyskiem 512 GB kosztuje teraz 350 euro zamiast 300 euro. Pod koniec roku zaś cena niektórych wydawanych przez MS tytułów wzrośnie z 70 do 80 dolarów.
Jednocześnie MS opublikował wyniki finansowe za trzeci kwartał roku fiskalnego 2025 (styczeń-marzec 2025). W okresie tym firma zanotowała przychody na poziomie 70,1 mld dolarów, czyli aż o 13% więcej niż w analogicznych miesiącach ubiegłego roku. Największe przyrosty zanotowano w usługach chmurowych i sztucznej inteligencji. Przenieśmy się jednak na interesujący nas najbardziej dział, czyli Xboksa. Sprzedaż konsol zanotowała spadek o 6% za to gry oraz zawartość i usługi (czyli w dużej mierze Game Pass) zanotowały wzrost odpowiednio o 5 i 8%. Najbardziej wyróżnia się PC Game Pass, który zanotował wzrost przychodów o zawrotne 45% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2024 r.
W 60 klatkach na sekundę w Far Cry 4 zagrają też posiadacze konsol Xbox Series.
Microsoft podobno pracuje nad trzema nowymi kontrolerami. Jeden z nich ma być kolejną wersją rozwojową znanego nam dobrze pada Xbox Series. Drugi z nich to sprzęt o nazwie kodowej Sebile, o którym słyszymy już od pewnego czasu. On miałby trafić przede wszystkim do osób chcących grać w chmurze, ze względu na specyficzny rodzaj połączenia bezpośrednio do routera, co znacząco zmniejszyłoby opóźnienia. Ostatni z kontrolerów to następca Xbox Elite Series.
Newsy ze świata Nintendo Switch

Posiadacze konsol Nintendo Switch otrzymali w tym tygodniu ogromną aktualizację systemu w wersji 20.0.0, wprowadzającą szereg nowych funkcji, w tym Virtual Game Card oraz GameShare.
Newsy ze świata PC Master Race

Gry o niepoprawnym podrywaczu Larrym niebawem zostaną wycofane z oficjalnej dystrybucji na Steam. Dokładna data nie została podana, dlatego też jeśli planowaliście po nie sięgnąć, warto się pospieszyć.
Epic Games z lepszymi warunkami dla twórców. Od czerwca sklep nie będzie pobierał żadnej prowizji od sprzedaży gier, które w ciągu roku wygenerują mniej niż milion dolarów przychodu. Dopiero po przekroczeniu tej kwoty Epic zacznie pobierać swoje 12% od wartości transakcji.