
GTA VI pojawiło się w serwisie Metacritic. Tygodniowe podsumowanie ze świata gier (23-29.10)
Sony zaczyna na dobre odwracać się od strategii Jima Ryana. Kolejne zmiany w firmie wskazują, że studia PlayStation jednak nie skupią na grach-usługach. Co jeszcze ciekawego spotkało nas w tym tygodniu? Podstrona GTA VI została dodana do serwisu Metacritic, a Alan Wake II został kolejnym pretendentem do tytułu najlepszej gry roku 2023.
Grand Theft Auto VI znalazło się już na Metacritic
Tak, to kolejny tydzień z rzędu, kiedy możemy obserwować ruchy Take-Two w temacie Grand Theft Auto VI. Tym razem jest to nie byle „przeciek”, a postawienie oficjalnej strony GTA 6 na Metacritic.com. Kartę gry stworzyć może wyłącznie zweryfikowany wydawca, cała sytuacja miała miejsca kilka dni temu i odbiła się szerokim echem w branży, dlatego gdyby to był przypadkowy falstart, strona zostałaby ściągnięta z serwisu.
Dodatkowo krążą plotki o tym, że Take-Two skontaktowało się z właścicielem domeny GTA6.com, żeby odzyskać do niej prawa. Podobna sytuacja miała miejsce przed premierą Red Dead Redemption 2. Z dniem 8 listopada firma ma podać prognozy finansowe na drugi kwartał 2024 roku, możliwe, że niedługo usłyszymy oficjalne wieści na temat GTA 6, zakładając, że premiera odbędzie się w przyszłym roku.
Najważniejsze aktualności z ostatniego tygodnia

Cóż to jest za rok, cóż to za gorące miesiące. Na rynek trafiła kontynuacja przygód najsłynniejszego pisarza z gier wideo. Recenzje Alana Wake’a 2 zapowiadają jedną z lepszych gier w tym roku. Średnia z ocen w serwisie Metacritic wynosi 92/100. Premiera odbyła się w ten piątek, więc każdy chętny mógł się już przekonać, czy krytycy mieli rację. Według nas: jest bardzo dobrze.
W tym tygodniu sporo działo się w temacie dziecka Hideo Kojimy. Pojawiły się pierwsze recenzje Metal Gear Solid Master Collection Vol. 1, w serwisie Metacritic kompilacja trzech legendarnych gier (i dwóch mniej uznanych) otrzymała 78/100 Metascore. Reedycja boryka się ze sporą ilością problemów, na czele ze zła synchronizacją napisów w cutscenkach. W planach jest patch, który ma naprawić największe usterki. Ciekawe, czy w aktualizacji dodadzą nazwisko Kojimy do napisów końcowych…
Insider Gaming podzielił się wieściami na temat wieloosobowej odsłony serii Far Cry. Project Maverick, czyli Far Cry Multiplayer, ma przypominać pod względem rozgrywki Escape from Tarkov. Rejonem, do którego zostaną wrzuceni gracze, będzie fikcyjna Alashnica, inspirowana Alaską. Premiera ma odbyć się jeszcze przed Far Cry 7, w okolicach lata 2025 roku, ale testy Alpha powinny wystartować już w 2024 r.
Kolejne polskie studio prężnie się rozwija. People Can Fly pracuje nad aż 5 grami. Maverick to pozycja AAA tworzona dla Microsoftu, Gemini to produkcja na zlecenie Square Enix, Bifrost, Victoria i Dagger to autorskie projekty PCF. Oprócz tego studio aktualnie zajmuje się rozwojem Bulletstorm VR, które ma pojawić się na rynku 14 grudnia 2023 roku.
Scenarzysta Ubisoftu, Pierre Boudreau udostępnił zdjęcie na swoim profilu LinkedIn, które może przedstawiać bohaterkę Assassin’s Creed Red. Pojawiły się też pierwsze przecieki na temat fabuły nowego Asasyna, według których wynika, że będzie to kolejna opowieść o zemście.
Data mining kolejny raz spisał się, jeśli chodzi o publikowanie zapowiedzi przed oficjalnym komunikatem studia. Dowiedzieliśmy się, że pierwsze rozszerzenie do Diablo 4 prawdopodobnie będzie nosiło podtytuł Lord of Hatred, skupi się na Mefisto, zsyłając graczy do znanego z Diablo II Kurast i zaoferuje nową klasę – Spiritborn, odpowiednik Szamana z „trójki”.
Tryb New Game+ trafi do Alan Wake II po premierze. Oprócz możliwości przeniesienia zebranych przedmiotów do kolejnego drugiego przejścia, aktualizacja zapewni wyższy poziom trudności (Nightmare) i alternatywną narrację, między innymi – wzorem „jedynki” – dodatkowe kartki manuskryptu rzucające więcej światła na wydarzenia w grze.
Pojawił się nowy trailer z datą premiery Star Wars: Dark Forces Remaster. Materiał obejrzycie m.in. na Twitterze, odświeżony klasyk trafi na PC i konsole 28 lutego 2024 roku.
Nowa produkcja NetherRealms mierzy się z lekkim bojkotem graczy. W Mortal Kombat 1 pojawiła się możliwość dokupieniach halloweenowego Fatality za prawdziwe pieniądze, co spotkało się ze sporym oburzeniem graczy. Znając życie, krytyka nic nie da i w przyszłości możemy oczekiwać więcej zawartości zamkniętej za paywallem.
Bloober Team wypuściło nowy rozdział Layers of Fear całkowicie za darmo. Dostęp do The Final Prologue otrzymacie bezpośrednio z poziomu gry, po ściągnięciu odpowiedniej aktualizacji. Zwiastun znajdziecie na platformie YouTube.
Fani umierania będą mogli… umierać ponownie. Hotline Miami 1 + 2 otrzymało darmową aktualizację next-gen na PS5 i Xbox Series.
Lords of the Fallen sprzedało się już w ponad 1 mln egzemplarzy. Wynik imponujący, ale jeszcze sporo brakuje, żeby produkcja zaczęła na siebie zarabiać. Łącznie CI Games wpompowało w Lordsów ok. 281 milionów złotych – 178 mln na produkcję, 81,5 mln na marketing i 21,5 mln na tłoczenie i dystrybucję pudełkowych wydań.
Amazon szykuje ekranizację kolejnej serii gier. Serial Fallout zadebiutuje 12 kwietnia 2024 roku na platformie Amazon Prime Video.
Tryb fabularny do Star Citizen jest już prawie gotowy. Squadron 42, bo tak się zwie, został już wypełniony zawartością, teraz studio zajmie się ostatnimi szlifami, odbugowywaniem i optymalizacją. Poniżej obejrzycie blisko półgodzinny materiał z gry.
Newsy ze świata Sony PlayStation

Twórca serii God of War i Twisted Metal, David Jaffe, podzielił się wieściami na temat małej rewolucji w studiach PlayStation. Według jego informacji, firmy podległe Sony starają się odejść od kierunku „gier-jako-usług”, który wytyczył Jim Ryan, co poniosło za sobą kilka konsekwencji. Pierwszą jest, potwierdzone przez Sony, zwolnienie Connie Booth, która na przestrzeni ostatnich dekad współtworzyła ponad setkę tytułów z rodziny PlayStation. Producentka miała kontynuować strategię Ryana, co nie spodobało się osobom decyzyjnym i wielu latach pożegnano się z Panią Booth. Drugą konsekwencją tej wolty jest anulowanie The Last of Us Factions. Według Davida Jaffe rozwijany przez Naughty Dog tryb multiplayer został skasowany.
Myśleliście, że widzieliście już wszystko? To, co powiecie o tym: podłączenie napędu do PlayStation 5 Slim Digital będzie wymagało połączenia z Internetem. Taka wzmianka widnieje na pudełku konsoli. Oficjalnego stanowiska Sony w tym temacie nie ma, możemy się tylko domyślać, że sparowanie napędu z PS5 będzie rzutowało na ewentualną odsprzedaż i pożyczanie sprzętu znajomemu.
U Sony kolejna fala zwolnień. Tym razem część pracowników PlayStation Studios Visual Arts pożegnała się z robotą. Firma odpowiada za wspieranie dużych studiów w produkcji ich gier. Rozwijali między innymi The Last of Us Part I, zanim zostało w pełni przejęte przez Naughty Dog.
Ale to nie koniec złych wieści. Z Twittera dowiedzieliśmy się, że Media Molecule to kolejne studio Sony dotknięte zwolnieniami. Według plotek twórcy Dreams oraz LittleBigPlanet mogli pożegnać nawet 130 pracowników. Powodem jest restrukturyzacja firmy i rozpoczęcie rozwoju nowego projektu.
Nowa gra Insomniac Games, to oficjalnie najszybciej sprzedająca się produkcja stworzona przez studio Sony. Marvel’s Spider-Man 2 rozeszło się w ilości 2,5 mln egzemplarzy w ciągu 24 godzin od premiery.
Newsy ze świata Microsoft Xbox

W tym tygodniu odbył się pokaz Xbox Partner Preview. W dużym skrócie: pokazano remake Metal Gear Solid 3 Delta, gameplay i tryb inspirowany Animal Crossing z Like a Dragon: Infinite Wealth oraz zwiastun premierowy Alan Wake II. Odsyłamy do naszego artykułu po szczegółowe podsumowanie konferencji.
Satya Nadella, dyrektor generalny Microsoftu, podzielił się w wywiadzie wiadomościami na temat planów rozwoju działu odpowiedzialnego za Xboksy. Według CEO celem Microsoftu jest podwojenie ilości wydawanych gier, w czym mają pomóc ostatnie przejęcia Bethesdy i Activision Blizzard.
Jednocześnie firma nie dała rady osiągnąć wyznaczonych na ten rok celów, przez co włodarze MSu zainkasują mniejszą premię. W 2023 roku planowano 73% wzrost abonentów Game Passa, ale udało się uzyskać jedyne 28% więcej odbiorców. Miejmy nadzieję, że odjęcie 5 milionów dolarów z 55-milionowej wypłaty zbytnio ich nie zaboli.
Zostańmy jeszcze przy dyrektorze generalnym, który na spotkaniu Microsoftu zdradził, że Starfield przyczynił się do największego wzrostu abonentów Xbox Game Pass w historii usługi. Mowa tutaj o przyroście subskrybentów w ciągu jednego dnia. Niestety, konkretne liczby nie zostały podane.
Przedstawiciel Larian Studios uspokaja graczy z Xboksami, Baldur’s Gate 3 nadal ma zadebiutować na konsolach Microsoftu w 2023 roku.
Newsy ze świata Nintendo Switch

W Brazylii i Korei Paper Mario: The Thousand-Year Door otrzymało kategorię wiekową, co może oznaczać, że premiera remake’u kultowej gry jest bliżej, niż nam się wydaje.
Do abonamentu Nintendo została dodana kolejna gra z N64. Mario Party 3 trafiło do Nintendo Switch Online + Expansion Pack w dniu 27 października.
Microsoft kolejny raz podkreśla, jak bardzo ceni sobie współpracę z Nintendo. Chodzą słuchy, że kolejną produkcją ze stajni MSu, która trafi na Nintendo Switch, będzie uznane Pentiment. W przeszłości na konsoli Japończyków wydano między innymi Minecraft Dungeons oraz dwie części metroidvanii Ori.
Newsy ze świata PC Master Race

Koniec (bardzo) taniego grania na pecetach. W listopadzie Valve wprowadzi dolary między innymi w argentyńskim i tureckim regionie Steama. Więcej na temat nadchodzących zmian w cenniku znajdziecie w naszym artykule.
Fani gry MOBA od Blizzarda mają lekki powód do swiętowania. Na serwerach testowych Heroes of the Storm pojawiła się nowa aktualizacja, która poprawia balans bohaterów oraz wprowadza lekkie zmiany w interfejsie. Rozwój gry został zakończony wiele miesięcy temu i nigdy nie mieliśmy doczekać kolejnych łatek, ale najwyraźniej ktoś decyzyjny w Activision Blizzard zmienił zdanie. Na ten moment ciężko rokować, co przyniesie przyszłość, czy studio wprowadzi kolejnych bohaterów? Może w planach jest wersja na konsole Microsoftu, stąd graficzne zmiany w UI? Poczekamy, zobaczymy.