Carcassonne

Wszystko co dotyczy gier komputerowych
Awatar użytkownika
Wiedźmin
Posty: 1535
Rejestracja: 7 lip 2015, o 12:35
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 5 razy
Podziękowania: 26 razy
Kontakt:

Hejka, tym tematem pewnie nieco wyłamię się na tym zaparowanym forum, ale w końcu mowa o grze ;)
Rozważam zakup Carcassone w wersji "planszowej", pudełkowej, rzeczywistej, namacalnej ... krótko, nie stimowej, nie cyfrowej :D
W związku z tym, mam pytanie do tych co jeszcze znają coś zwanego grami planszowymi i co nieco w temacie zorientowani. Cdp oferuje grę z 11 dodatkami (Big Box) za 150 złociszy. Warte swej ceny? Lepiej szukać samej podstawki w niższej? Lub mniejszego zestawu (pewnie gdzieś będą)? Podstawowa gra mi się podobała, gdy miałem okazję w nią kilka razy zagrać. Teraz mam wersję stimową i ok, można pograć, ale ... kutfa, to jest planszówka. Gra się w to w poziomie a nie w pionie ;p To jak, ktoś się tu orientuje w cenach tych gier i ewentualnie powie czy warto iść w dodatki?
Ostatnio zmieniony 9 wrz 2018, o 13:59 przez Soul Reaver, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Wiedźmin
Posty: 2584
Rejestracja: 3 gru 2012, o 16:40
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 80 razy
Podziękowania: 317 razy
Kontakt:

150 zł to standardowa cena. Parę tygodni temu widziałem tę grę na al.to za stówkę, niedawno było też promo w empiku (cena w okolicach 120-130 zł). Jak nie masz ciśnienia to poczekaj :)
Awatar użytkownika
Wiedźmin
Posty: 1286
Rejestracja: 20 mar 2013, o 10:42
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Piaseczno
Podziękował: 50 razy
Podziękowania: 78 razy
Kontakt:

Wg mnie cena bardzo ok. Swego czasu za używaną wersję niemiecką (która w tym wypadku niczym się nie różni od polskiej z uwagi na brak tekstów na kaflach) dałem coś podobnie za chyba identyczny zestaw idealnym stanie. Także pod względem ceny jest super. Co do samej gry i dodatków w tej wersji - wg mnie jest tu wszystko czego potrzeba do gry. Dwa pierwsze duże dodatki czyli Karczmy i katedry oraz Kupcy i budowniczowie to absolutny must have. Bez nich ciężko mi sobie wyobrazić grę. Oczywiście da się grać, ale bez nich gra szybko by się znudziła a i liczba kombinacji jest mniejsza.

Pozostałe dodatki są dużo mniejsze ale niektóre całkiem ciekawe (ja lubię kopalnie złota i maga i wiedźmę). Dodawanie wszystkich naraz dość mocno komplikuje i wydłuża grę. No i gra staje się katorgą dla osoby liczącej punkty. A i pamiętać trzeba o tylu elementach, że niektórzy mogą się wręcz zniechęcić. Także my robimy tak, że gramy w podstawkę plus dwa duże dodatki (Karczmy i katedry i kupcy i budowniczowie). Z pozostałych w zależności od chęci, graczy i ilości czasu dobieramy sobie dowolne dodatki. I gra mimo przegranych wielu partii nie nudzi się za szybko. Jej plusem jest to, że dobrze się sprawdza zarówno na 2 osoby jak i więcej. Wg mnie 3-4 są optymalne, aczkolwiek i 6 osób da radę (chyba nawet do 8). Także od siebie ten zestaw bardzo polecam. Cena również dobra, więc chyba warto się skusić. Starczy Ci naprawdę na długo i wcale inne dodatki nie są niezbędne (tak jak pisałem, gra może się zrobić trochę za "ciężka"). Ewentualnie można dokupić Księżniczkę i Smoka, która zwiększa ilość negatywnej interakcji (której wbrew pozorom wcale nie jest tak mało, jak już się wgryzie w grę :))

Edit. Faktycznie, ceny trochę poszły w dół. Jak ja kupowałem parę lat temu, to Big Boxy były po ponad 200 zł. Niemniej nawet za te 150 zł to uważam, że warto, gdyż gra jest zwyczajnie bardzo dobra.
aRo
Awatar użytkownika
aRo
Predator
Posty: 774
Rejestracja: 8 lip 2013, o 19:38
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 7 razy
Podziękowania: 46 razy
Kontakt:

Podstawka; Karczmy i Katedry; Kupcy i Budowniczowie; Mosty, Zamki i Bazary - dla mnie to jest podstawowy zestaw i polecałbym skompletować coś takiego... ale Big Box prawie na pewno opłaci się bardziej, a MZiB można dokupić później. Jak również Księżniczkę i Smoka. I ewentualnie resztę ;)

Pod kątem opłacalności zacząć od Big Boxa, innej opcji nie ma.
Awatar użytkownika
Wiedźmin
Posty: 1535
Rejestracja: 7 lip 2015, o 12:35
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 5 razy
Podziękowania: 26 razy
Kontakt:

Ok, dzięki za odpowiedzi :) O tych dwu "must have" już czytałem, aczkolwiek sam grałem w (fizyczną) podstawkę tylko + kilka razy na stimie, ale to również wydaje się być podstawowy zestaw, resztę trzeba zakupić i nie powiedział bym, że nie ma w co grać ;) Choć może faktycznie, przydało by się coś na nieco dłuższą rozgrywkę.

Jak widziałem opis tego, co w tym boxie się znajduje, to np jakieś latające machiny, które pozwalają zasadniczo dopisać się do czyjegoś obszaru, wydają się trochę za bardzo mieszać w rozgrywce :/ Negatywna interakcja faktycznie jest w tej grze dostępna od samego początku ;p Ale nawet w klasycznym Chińczyku taka interakcja miała miejsce (oj jak ja uwielbiałem bić innych u wejścia do domu :E).

CDP ma darmową dostawę do Ruchów, więc chyba faktycznie porwę się na to wydanie już teraz (do świąt czekać nie warto, bo taniej raczej nie będzie ;p).
aRo
Awatar użytkownika
aRo
Predator
Posty: 774
Rejestracja: 8 lip 2013, o 19:38
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 7 razy
Podziękowania: 46 razy
Kontakt:

Wiesz, wielu rzeczy z tego Big Boxa możesz po prostu nie używać. Takie rzeczy jak np. Rzeka można spokojnie olać. A podstawka + 2 dodatki może wyjść nawet drożej niż Big Box, to szkoda go nie brać. Zawsze można sobie czymś urozmaicić rozgrywkę.

...a latające machiny to najfajniejszy z tych małych dodatków :D
Awatar użytkownika
Wiedźmin
Posty: 1383
Rejestracja: 22 lis 2012, o 05:37
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 41 razy
Podziękowania: 21 razy
Kontakt:

Big Box w tych cenach to świetna sprawa. Ja kompletowałem normalnie i na razie mam podstawkę i kupców i karczmy. Bardzo polecam (o ile masz z kim grać). W moim gronie to chyba najbardziej lubiana planszówka, łatwo się jej nauczyć.
Awatar użytkownika
Wiedźmin
Posty: 1535
Rejestracja: 7 lip 2015, o 12:35
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 5 razy
Podziękowania: 26 razy
Kontakt:

Fakt, reguły są aż banalne w wersji podstawowej. Trzeba tylko wyuczyć się gry tej pod punkty, ich kradzież (czy raczej wyrównanie zysków), pod ich blokowanie u przeciwnika oraz ... kontroli jak nie wyzbyć się wszystkich mipli na początku gry tak, że potem zostaje już tylko dokładać płytki i modlić się o zamknięcie czegokolwiek ;p Gra jest świetna, mam tylko nadzieję, że po 10 rozegraniach jednak się nie znudzi (ogółowi towarzystwa, jak dla mnie, o ile ktoś nie będzie myślał godzinę nad ruchem, gra jest wyśmienita) ;p Mnie samemu z kompem na steamie gra się całkiem całkiem. Jedna czy dwie partyjki dziennie, żeby koniec końców podjąć decyzję (już zamówione) ... tylko w fizycznej trzeba liczyć te cholerne punkty T_T.
Awatar użytkownika
Robin Hood
Posty: 160
Rejestracja: 4 lip 2013, o 10:19
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 12 razy
Podziękowania: 21 razy
Kontakt:

Posiadam Carcassonne Bix Box w wydaniu 6 (https://aleplanszowki.pl/ekonomiczne/28 ... &results=1). Wydanie fajne, bo pudło trzyma wszystkie kafelki i żetony (ale nie polecam potrząsać :P). Zwłaszcza instrukcja dobrze wprowadza w arkana, zaczynając od postawki, poprzez coraz bardziej złożone dodatki. Tak jak koledzy piszą, nie wszystkiego trzeba używać naraz.
Problemy myślę są dwa - wymagane miejsce na stole żeby wyłożyć podstawkę i większe dodatki oraz właśnie punktacja. Im więcej reguł wprowadzisz, tym więcej matematyki i miejsc na przeoczenia. Samo punktowanie nie zawsze jest wyjaśnione na tyle jasno żeby nie korzystać z guide'ów na necie.
aRo
Awatar użytkownika
aRo
Predator
Posty: 774
Rejestracja: 8 lip 2013, o 19:38
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 7 razy
Podziękowania: 46 razy
Kontakt:

Od siebie dorzucę jeszcze jedną propozycję zmiany zasad. Domyślnie jest tak, że jak ktoś ma meepla na zamku, a ty masz obok inny zamek z pionkiem, to jak się połączą dobrze ułożonym kafelkiem, nie ma możliwości dokładania kolejnych pionków, bo zamek jest wspólny - i punkty po równo dla każdego. Zwykle ze znajomymi gramy tak, że do wspólnych zamków wraz z kafelkami można dokładać meeple. By było mniej remisów i by zwiększyć negatywną interakcję, bo tej nigdy nie jest dostatecznie dużo ;)
Awatar użytkownika
Wiedźmin
Posty: 1535
Rejestracja: 7 lip 2015, o 12:35
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 5 razy
Podziękowania: 26 razy
Kontakt:

aRo pisze: Od siebie dorzucę jeszcze jedną propozycję zmiany zasad. Domyślnie jest tak, że jak ktoś ma meepla na zamku, a ty masz obok inny zamek z pionkiem, to jak się połączą dobrze ułożonym kafelkiem, nie ma możliwości dokładania kolejnych pionków, bo zamek jest wspólny - i punkty po równo dla każdego. Zwykle ze znajomymi gramy tak, że do wspólnych zamków wraz z kafelkami można dokładać meeple. By było mniej remisów i by zwiększyć negatywną interakcję, bo tej nigdy nie jest dostatecznie dużo ;)
Ogólnie do niczego zajętego nie można nic dokładać, ale można "wykraść" te punkty mając trochę szczęścia i odpowiednio planując posunięcia ;) Jeśli dobrze rozumiem, chodzi Ci o to, że można swobodnie dokładać kolejne miple kładąc pasujące kafle? Trochę to ekstremalne i ... przy małej liczbie mipli może nieźle wypaczyć grę, ale nawet ciekawie to wygląda ;)
Awatar użytkownika
Wiedźmin
Posty: 1286
Rejestracja: 20 mar 2013, o 10:42
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Piaseczno
Podziękował: 50 razy
Podziękowania: 78 razy
Kontakt:

aRo pisze: Od siebie dorzucę jeszcze jedną propozycję zmiany zasad. Domyślnie jest tak, że jak ktoś ma meepla na zamku, a ty masz obok inny zamek z pionkiem, to jak się połączą dobrze ułożonym kafelkiem, nie ma możliwości dokładania kolejnych pionków, bo zamek jest wspólny - i punkty po równo dla każdego. Zwykle ze znajomymi gramy tak, że do wspólnych zamków wraz z kafelkami można dokładać meeple. By było mniej remisów i by zwiększyć negatywną interakcję, bo tej nigdy nie jest dostatecznie dużo ;)
Właśnie to jest akurat najfajniejsze i robiąć tak imho zabieracie sobie trochę możliwości. To łączenie zamków to właśnie element z negatywną interakcją. Odpowiednio operując dużym pionkiem (który dochodzi chyba w którymś dużym dodatku) planujemy przejęcie zamku. Łączenie może służyć przejęciu, ale też obronie. Dopóki zamek nie jest zamknięty możemy go dowolnie przejmować. Wszystko polega na tym, że obok takiego zamku tworzymy nowy/-e ze swoimi pionkami. A następnie staramy się je połączyć z tym dużym zamkiem dając sobie przewagę. Bywały już partie kiedy 3 graczy biła się o zamek wart powiedzmy 80 pkt, który w praktyce wygrywał grę i ktoś wygrywał mając 4 albo nawet 5 swoich pionków. To jest właśnie najpiękniejsze w tej grze.

Do tego jak mamy jeszcze dodatek Księżniczka i Smok (polecam na min 3 osoby) to ilość możliwości znacznie rośnie. Podobnie jak negatywnej interakcji ]:->
Awatar użytkownika
Wiedźmin
Posty: 1383
Rejestracja: 22 lis 2012, o 05:37
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 41 razy
Podziękowania: 21 razy
Kontakt:

Ot to to. Zwykle dokładanie z kolejnym pionem to zabijanie tego co najpiękniejsze w carcassonne.
aRo
Awatar użytkownika
aRo
Predator
Posty: 774
Rejestracja: 8 lip 2013, o 19:38
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 7 razy
Podziękowania: 46 razy
Kontakt:

Soul Reaver pisze: Jeśli dobrze rozumiem, chodzi Ci o to, że można swobodnie dokładać kolejne miple kładąc pasujące kafle?
Tylko jeśli wcześniej uda się połączyć z kimś zamki na standardowych zasadach. Kiedy już jest wspólny, wtedy dokładamy.
ODPOWIEDZ