Podsumowanie 2020 roku PC
PCMR
  Polecamy

Growe podsumowanie roku 2020 - PC: streaming gier, nowa generacja procesorów oraz kart graficznych

Choć rok 2020 upłynął pod znakiem Xbox Series i PlayStation 5, pecetowi gracze również nie mogli narzekać na nudę. W przeciągu 12 miesięcy spory wzrost popularności zaliczyły usługi streamingowe, takie jak GeForce Now i Google Stadia. Szczególnie widać to było w grudniu, w momencie premiery gry Cyberpunk 2077, której wymagania przerosły możliwości niejednego PC. Nie sposób nie wspomnieć też o nowinkach sprzętowych od NVIDIA, AMD i Intela. Nowa generacja kart graficznych, wydajne procesory… nic tylko grać 😉 Szkoda tylko, ze z dostępnością podzespołów w sklepach jest różnie i bardzo ciężko obecnie zakupić egzemplarz dla siebie.

Łowcy, zapraszamy na krótkie podsumowanie 2020 roku, obejmujące najistotniejsze wydarzenia na rynku z perspektywy pecetowego gracza. Uprzedzając pytania – artykuł zawierający najciekawsze premiery gier PC pojawi się już niebawem 😉

Wzrost znaczenia grania w chmurze

GeForce Now w Polsce

W lutym 2020 roku usługa GeForce Now opuściła fazę beta, stając się dostępną dla wszystkich graczy w Polsce. Skorzystać z niej mogą posiadacze PC, Mac, smart TV, urządzeń mobilnych z Androidem oraz użytkownicy iPhone’ów i iPad’ów (przy pomocy przeglądarki Safari). Granie w chmurze od NVIDIA dostępne jest w dwóch wariantach: darmowym (sesje trwające maksymalnie godzinę) oraz Founders (125 zł za pół roku dostępu) oferującym priorytet w dostępie do streamowania, nielimitowany czas gry i wysokie ustawienia grafiki, w tym włączony RTX. Warto wspomnieć przy tym, że GeForce Now pozwala na uruchomienie tytułów zakupionych na innej platformie.

Google Stadia w Polsce

Podobnej funkcjonalności nie ma niestety Google Stadia, która oficjalnie zadebiutowała w Polsce 7 grudnia. W jej przypadku gracze mogą uruchomić w chmurze jedynie tytuły zakupione w sklepie Google. Sama usługa jest natomiast darmowa, choć istnieje opcja wykupienia subskrypcji Pro, w cenie 39 zł miesięcznie, dającej dostęp do skromnej bazy gier, a także umożliwiającej uruchomienie posiadanych tytułów w rozdzielczości 4K, w trybie HDR i z dźwiękiem 5.1.


Pecetowe nowinki sprzętowe

Nowa generacja kart graficznych NVIDIA i AMD

W 2020 r. sporo nowości pojawiło się również na rynku sprzętowym. Przede wszystkim warto wspomnieć tu o kolejnej generacji kart graficznych z serii NVIDIA RTX opartych o architekturę Ampere. RTX 3000 zapewniają znacznie większą wydajność od ich poprzedniczek z rodziny RTX 2000 (RTX 3070, czyli karta „ze średniej półki” ma możliwości zbliżone do topowego RTX 2080 Ti), przy jednoczesnym zachowaniu świetnej ceny. Niestety, jest jedno ale… dorwanie ich graniczy obecnie z cudem. Nic nie wskazuje też na to, by w najbliższych miesiącach miało się cokolwiek w tej kwestii zmienić.

Karty graficzne GeForce RTX 3000

Po „czerwonej” stronie barykady również wiele się działo. AMD wypuściło nową serię kart opartych na architekturze RDNA 2 (RX 6800, RX 6800 XT i RX 6900), która miała stanowić skuteczną odpowiedź na działania NVIDIA. Na papierze wszystko brzmiało pięknie, bowiem GPU jest wydajne, a zarazem niedrogie, ale niestety również i tu nie obyło się bez problemów z dostępnością sprzętu.

AMD Radeon 6000

Już niebawem do rywalizacji dołączy Intel, wraz ze swoimi kartami Xe HPG. Na razie nie wiadomo zbyt wiele na temat ich możliwości, z pierwszych informacji wynika jedynie, że zaoferują one sprzętowe wsparcie dla ray tracingu.

10 generacja procesorów Intel Core i Ryzeny z serii 5000

Niemałe poruszenie na rynku podzespołów komputerowych wywołała premiera procesorów Ryzen z serii 5000. Najnowsza generacja korzysta z całkowicie nowej architektury „Zen 3”, a do produkcji układów wykorzystano 7-nanometrową litografię. Inżynierowie AMD całkowicie przebudowali rdzenie i poprawili jakość komunikacji z pamięcią podręczną, co poskutkowało blisko 20% wzrostem wydajności w stosunku do poprzedniej generacji. Ryzen 9 5900X, uznawany przez wielu jako najlepszy obecnie procesor do gier, wykazuje w testach lepsze osiągi od topowego modelu konkurencji – Intel Core i9-10900K.

AMD Ryzen 3900X

Nieco mniej szumu było wokół 10 generacji procesorów Intela. Niebiescy zdecydowali się pozostać przy litografii 14 nm, ale mimo tego, dzięki zwiększeniu liczby rdzeni w wyższych modelach i zaimplementowaniu obsługi wielowątkowości współbieżnej w niższych, udało się zaoferować jeszcze lepszą wydajność niż w procesorach z serii Coffee Lake. Co więcej, nowe podzespoły od Intela dostępne są w całkiem przyzwoitych cenach.


Oculus Quest 2 – rewolucja na rynku gogli VR

Dotychczas wirtualna rzeczywistość wydawała się być zarezerwowana dla najbardziej majętnych graczy. Zakup mocnego PC i gogli VR wiązał się bowiem z wyłożeniem co najmniej kilku tysięcy złotych. I nagle pojawił się Facebook i jego Oculus Quest.

Pierwsza wersja urządzenia trafiła na rynek w 2019 i choć ostatecznie nie osiągnęła wielkiego sukcesu, stworzyła podwaliny pod dalszy rozwój pomysłu. Firma poszła za ciosem i już w październiku 2020 gracze otrzymali w swoje ręce znacznie ulepszone i usprawnione Oculus Quest 2. Okulary są niedrogie, działają niezależnie, nie wymagając podłączenia do PC (choć oczywiście można to zrobić), a do tego są całkiem przyzwoicie wykonane. Na plus także wyśmienita rozdzielczość – 3664 x 1920 (1832 x 1920 pikseli na jedno oko). Jak na razie największym mankamentem jest niewielka ilość dostępnych gier. Istnieje jednak duża szansa, że już niebawem się to zmieni, gdyż Oculus w najbliższym czasie ma skupić się przede wszystkim na rozwoju swojego najnowszego urządzenia. Najważniejsze, że jest Beat Saber, a fakt, że można grać w niego bez kabli… <3

Zestaw VR Oculus Quest 2 dostępny jest w dwóch wersjach, różniących się ilością wbudowanej pamięci:


Sytuacja największych platform dla graczy

Rekordy Steama

Przedstawiciele Steama mogą pochwalić się dwoma robiącymi wrażenie rekordami. Pierwszym z nich jest ogromny wzrost jednocześnie zalogowanych użytkowników. Przed pandemią rekord wynosił 18,5 mln, w grudniu 2020 było to już 24,8 mln. Pierwsze dni stycznia 2021 przyniosły nowe szczyty, a liczba graczy korzystających w tej samej chwili z platformy sięgnęła 25,4 mln. Statystyki na bieżąco można śledzić na stronie SteamDB.

Rekord zalogowanych jednocześnie osób na Steam

Drugim godnym odnotowania sukcesem była Jesienna Wyprzedaż na Steam, która okazała się największą tego typu akcją pod względem przychodów w całej historii serwisu, o czym napisano w artykule na blogu Steam. Co więcej, w jej trakcie ponad milion użytkowników dokonało swojego pierwszego zakupu na platformie. I to wszystko przy rosnącej popularności Epica oraz usług subskrypcyjnych 😉

Usprawnienia Epic Games Store

Epic Games Store nie ustaje w próbach przekonania do siebie graczy. Przez cały 2020 rok na platformie twórców Fortnite i Unreal Engine pojawiło się aż 105 darmowych gier. Wiele z tych tytułów było naprawdę mocnych. Mowa tu m.in. o GTA V czy premierowym Total War Saga: TROY.

Tim Sweeney walczy nie tylko rozdawnictwem. W 2020 roku Epic Games Store wzbogacił się o kilka pożądanych przez graczy funkcji, w tym osiągnięcia i wsparcie dla modów. Od kilku miesięcy można też samodzielnie prosić o zwrot pieniędzy za zakupioną grę. Przed Epiciem jeszcze długa droga, ale jak na razie wszystko idzie w dobrą stronę.

Premiera GOG Galaxy 2.0

Po wielu miesiącach testów wszyscy gracze otrzymali w końcu dostęp do GOG Galaxy 2.0. Jedną z najciekawszych funkcji nowej aplikacji jest możliwość zebrania gier z wszystkich platform w jednym miejscu. Dzięki temu nie trzeba już pamiętać, czy zakupiliśmy dany tytuł na Steamie, czy na Epicu. Teraz wszystkie gry można odpalać z jednego miejsca, a GOG Galaxy 2.0. automatycznie uruchomi odpowiedniego klienta, a także wyłączy go po zakończeniu rozgrywki.

Uplay już z nami nie ma, przywitajmy Ubisoft Connect

Nowy Uplay - Ubisoft Connect

Końcem października Ubisoft zdecydował się zmienić nazwę swojej platformy. Będący z nami od wielu lat Uplay ustąpił miejsca Ubisoft Connect. W sferze technicznej samego klienta zmieniło się niewiele. Usprawnienia dotknęły przede wszystkim usług międzyplatformowych, takich jak cross-save i cross-play pomiędzy graczami na PC, PlayStation, Xbox i Nintendo Switch.


Łowcy, jak wygląda Wasze podsumowanie 2020 roku? Jakie nowinki sprzętowe i wydarzenia najbardziej przykuły Waszą uwagę?

Niektóre odnośniki w naszych artykułach to linki afiliacyjne. Klikając na nie, nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę Redakcji.