Siedmiu wspaniałych, czyli o polskich producentach gier (rbj)

     Polacy wnieśli do branży gier kilkanaście dobrych/bardzo dobrych, czasem świetnych, innym razem kiepskich lub mniej udanych tytułów. Kiedy to wszystko się zaczęło? Dzięki jakim tytułom zrobiło się o rodzimych producentach głośno? Przedstawiam Wam siedmiu wspaniałych: CD Projekt Red Studio, People Can Fly, Techland, Reality Pump, The Farm 51, CI Games i Metropolis Software.
Polak potrafi!

CD Projekt Red Studio

Wydane gry:

[spoiler]1) Wiedźmin (2007)
2) Wiedźmin: Edycja Rozszerzona (2008)
3) Wiedźmin 2: Zabójcy Królów (2011)[/spoiler]
Zaplanowane gry:
[spoiler]1) Cyberpunk 2077 (2015)[/spoiler]
Anulowane gry:
[spoiler]1) The Witcher: Rise of the White Wolf[/spoiler]

Obie części Wiedźmina zostały ciepło przyjęte nie tylko przez fanów prozy Sapkowskiego. Co ciekawe, sam Sapkowski stwierdził, że nie ma zamiaru grać w grę na podstawie uniwersum, które stworzył. Gry obsypane zostały wieloma nagrodami. Nie ma chyba nikogo, kto nie słyszałby o Geralcie z Rivii. Prezydent USA – Barack Obama na zakończenie swojej wizyty w Polsce otrzymał prezent od premiera Donalda Tuska – edycję kolekcjonerską Wiedźmina 2. Edycja kolekcjonerska części pierwszej ukazała się w nakładzie 3200 sztuk, natomiast druga – 10 000. Wszystkim, którzy nie mieli styczności z „Sagą o Wiedźminie” – gorąco polecam jej lekturę. O drugiej części Wiedźmina było głośno w branży, motyw z gry pojawił się na okładce każdego z najważniejszych, branżowych pism na całym świecie. (Możecie je zobaczyć tutaj). Z niecierpliwością czekam na zapowiedź trzeciej części gry, co być może wydarzy się już piątego lutego. Dane ze sprzedaży (styczeń 2013): seria rozeszła się w łącznej liczbie ponad 4 milionów egzemplarzy. Moim zdaniem, seria o Wiedźminie to najlepsze polskie produkcje. Zapowiedziany na 2015 rok Cyberpunk 2077 doczekał się kilka dni temu pierwszego zwiastuna.

Strona producenta: http://www.cdprojektred.com/

People Can Fly

Wydane gry:

[spoiler]1) Painkiller (2004)
2) Painkiller: Battle Out of Hell (2004)
3) Painkiller: Black Edition (2005)
4) Bulletstorm (2011)[/spoiler]

Zaplanowane gry: [spoiler]Gears of War: Judgment[/spoiler]

Anulowane gry:
[spoiler]Come Midnight[/spoiler] 

Założona w 2002 roku przez A. Chmielarza, A. Poznańskiego i M. Kosieradzkiego. W sierpniu 2012, cała trójka zdecydowała się opuścić studio, w związku z wykupieniem całości udziałów w spółce przez Epic Games. Painkiller podbił serca graczy na całym świecie swoją dynamiką i nienaganną oprawą graficzną. Według informacji prasowych gra rozeszła się w nakładzie 300 000 egzemplarzy. Wysokie oceny recenzentów sprawiły, że gra doczekała się równie dobrego dodatku. Bulletstorm okazał się dobrą grą, jednak z powodu niezadowalających wyników sprzedaży, gra nie doczeka się kontynuacji. Twórcy pokazali, że posiadają poczucie humoru wydając niewielki projekt: Duty Calls, mający na celu sparodiowanie Call of Duty. People Can Fly mają w swoim dorobku także udaną konwersję Gears of War z X360 na PC.

Strona producenta: http://www.peoplecanfly.com/blog/

Techland

Wydane gry:

[spoiler]1) Kraina Gnoma Belfegora (1998)
2) Szachy 98 (1998)
3) Speedway 99 (1999)
4) Brydż 99 (1999)
5) Exterminacja (1999)
6) Crime Cities (2000)
7) Mission Humanity (2000)
8) Szachy 2001 (2001)
9) Speedway Championships (2001)
10) Brydż 3000 (2001)
11) Pet Racer (2001)
12) Pet Soccer (2002)
13) Indiana Jack (2002)
14) FIM Speedway Grand Prix (2002)
15) Chrome (2003)
16) Kurka w Ogniu: Kurminator (2003)
17) Xpand Rally (2004)
18) Chrome: SpecForce (2005)
19) Crazy Soccer Mundial (2006)
20) FIM Speedway Grand Prix 2 (2006)
21) Call of Juarez (2006)
22) FIM Speedway Grand Prix 3 (2008)
23) Nikita: Tajemnica Skarbu Piratów (2008)
24) Nikita: Piracki Wyścig (2008)
25) Speedway Liga (2009)
26) Call of Juarez: Więzy Krwi (2009)
27) Karaoke For Fun: Król Popu (2009)
28) Karaoke For Fun: POP (2009)
29) Karaoke For Fun: ROCK (2009)
30) Karaoke For Fun: 80 hitów (2009)
31) Karaoke For Fun: 50 hitów (2009)
32) Speedway Liga: Dodatek Drużynowy 2010 (2010)
33) Karaoke For Fun: Radio Złote Przeboje (2010)
34) SingSing (2010)
35) nail’d (2010)
36) FIM Speedway Grand Prix 4 (2011)
37) Call of Juarez: The Cartel (2011)
38) Dead Island (2011)
39) Dead Island: Ryder White (2012)
40) Karaoke Hity Disco Polo (2012)
41) Mad Riders (2012)[/spoiler] 

Zaplanowane gry: 

[spoiler]1) Project Hell (2013)
2) Call of Juarez: Gunslinger (2013)
3) Dead Island Riptide (2013)[/spoiler] 

Anulowane gry:

[spoiler]1) Chrome 2
2) Warhound
3) Day of the Mutants[/spoiler] 

Jak widać powyżej, wrocławski Techland ma wieloletnie doświadczenie w dziedzinie tworzenia gier. Największymi sukcesami studia były: Chrome, Call of Juarez oraz Dead Island. Wraz z premierą tej ostatniej, ukazała się książka będąca literacką adaptacją gry (autor: Mark Morris). Do tej pory nie ukazała się w Polsce. Powstaje również film oparty na fabule polskiej produkcji. Klapą natomiast okazała się trzecia gra spod marki Call of Juarez. Odeszła od założeń ojca i dziadka, co okazało się nietrafionym pomysłem. Według większości to zwyczajny crap. Średnia ocen na Metacritic’u to zaledwie 47%. Kolejna część ma być powrotem do korzeni. 

Strona producenta: http://www.techland.pl
 

Reality Pump 

Wydane gry: 

[spoiler]1) World War III: Black Gold (2001)
2) Heli Heroes (2001)
3) Earth 2150: Lost Souls (2002)
4) Polanie II (2003)
5) World War II: Panzer Claws II (2004)
6) Earth 2160 (2005)
7) Earth Universe (2006)
8) Two Worlds (2007)
9) Two Worlds II (2010)
10) Two Worlds II: Castle Defense (2011)
11) Two Worlds II: Pirates of The Flying Fortress (2011)
12) 3SwitcheD (2012)
13) Cluster Frenzy (2012)
14) Iron Sky: Invasion (2012)[/spoiler]

Zaplanowane gry: 

[spoiler]1) Two Worlds III (2013)
2) Sacrilegium (2013)[/spoiler]

Anulowane gry: 

[spoiler]1) Polanie 3[/spoiler]

Krakowskie studio pokazało nam swoje Dwa Światy, które w swój świat wciągnęły setki graczy z różnych zakątków globu. Gra okazała się sukcesem, dzięki czemu mogliśmy zagrać w jej drugą część, a w nieodległej przyszłości zagramy w Two Worlds z trójką w tytule. Najnowsza produkcja studia – Iron Sky: Invasion – jest osadzona w realiach filmu Iron Sky. Pomysł na stworzenie tego kosmicznego symulatora pojawił się po obejrzeniu przez szefa studia wyżej wymienionego filmu. Oceny nie powalają.

Strona producenta: http://www.realitypump.com

 

The Farm 51

Wydane gry:

[spoiler]1) Time Ace (2007)
2) NecroVision (2009)
3) NecroVisioN: Przeklęta Kompania (2009)
4) Painkiller Hell & Damnation (2012)[/spoiler] 
Zaplanowane gry: 

[spoiler]1) Adventurer (2013)
2) Gorky 21 (2016)[/spoiler] 

Znani przede wszystkim z NecroVisoN, a teraz także z remake’u pierwszego Painkillera, który to stał się moją grą roku (tekst można przeczytać tutaj). Współpracowali przy produkcji Wiedźmina i Two Worlds II. Przyszłość to przygodowy shooter w klimacie Indiany Jones’a oraz nowa odsłona serii Gorky. Osobiście bardzo ciekawi mnie ten tytuł. Gorky 17 był bardzo dobrą grą i mam nadzieję, że nowa produkcja będzie równie udana, a może i lepsza. Trzymam kciuki.

Strona producenta: http://www.thefarm51.com/

CI Games

Wydane gry:

[spoiler]1) Smash up Derby (2003)
2) Wings of Honour (2003)
3) Chickenator (2003)
4) Druga Wojna Światowa: Eskadra Orłów (2003)
5) Starmageddon 2 (2004)
6) Terrorist Takedown: Konflikt na Bliskim Wschodzie (2004)
7) II Wojna Światowa: Rajd na Berlin (2004)
8) Terrorist Takedown: Payback (2005)
9) II Wojna Światowa: Oblężenie (2005)
10) Jet Storm (2005)
11) Combat Wings (2005)
12) Terrorist Takedown: Wojna w Kolumbii (2006)
13) Wings of Honour: Battles of the Red Baron (2006)
14) Combat Wings: Bitwa o Anglię (2006)
15) Terrorist Takedown: Tajne Operacje (2006)
16) Beauty Factory (2007)
17) Code of Honor: Francuska Legia Cudzoziemska (2007)
18) Redneck Kentucky i Nowa Generacja Kurek (2007)
19) The Hell in Vietnam (2007)
20) Mortyr III: Akcje Dywersyjne (2007)
21) Snajper: Sztuka zwyciężania (2007)
22) Art of Murder: Sztuka Zbrodni (2007)
23) Terrorist Takedown 2 (2007)
24) Mortyr: Operacja Sztorm (2008)
25) Code of Honor 2: Łańcuch Krytyczny (2008)
26) SAS: Secure Tomorrow (2008)
27) Chronicles of Mystery: Rytuał Skorpiona (2008)
28) The Royal Marines Commando (2008)
29) Art of Murder: Klątwa Lalkarza (2009)
30) Najemnicy (2009)
31) Rajd na Berlin: Cień Stalingradu (2009)
32) I Love Beauty: Hollywood Makeover (2009)
33) Logic Machines (2009)
34) Brain College: Magic Shop (2009)
35) Code of Honor 3: Stan nadzwyczajny (2009)
36) Brain College: Mary Celeste (2009)
37) Chronicles of Mystery: Curse of the Ancient Temple (2009)
38) Chronicles of Mystery: Drzewo Życia (2009)
39) Wolfschanze 2 (2009)
40) Redneck Chicken Riot (2010)
41) Art of Murder: Karty Przeznaczenia (2010)
42) Combat Zone: Special Forces (2010)
43) Terrorist Takedown 3 (2010)
44) Farm Frenzy: Animal Country (2010)
45) Sniper: Ghost Warrior (2010)
46) Jewels of the Tropical Lost Island (2010)
47) Crime Lab: Body of Evidence (2010)
48) Vampire Moon: The Mystery of the Hidden Sun (2010)
49) Chronicles of Mystery: Legenda Świętego Skarbu (2010)
50) Art of Murder: Tajne Akta (2010)
51) Art of Murder: Zabójcze Sekrety (2011)
52) Chronicles of Mystery: Tajemnica Zaginionego Królestwa (2011)
53) Murder in Venice (2011)
54) Jewels of the Ages (2011)
55) Dogfight 1942 (2012)[/spoiler]

Zaplanowane gry:

[spoiler]1) Lords of the Fallen (2013)
2) Alien Fear (2013)
3) Enemy Front (2013)
4) World of Mercenaries (2013)
5) Sniper: Ghost Warrior 2 (2013)[/spoiler]

Moloch w branży. CI Games, znane wcześniej jako City Interactive tworzyło gry budżetowe. Było ich bardzo dużo, ale niestety jakość nie powalała. Mam chyba spaczony gust, ponieważ w gry od CI czasem grałem, ba, nawet je przechodziłem. Może to z braku czegoś lepszego do grania, a może po prostu dlatego, że wolę sprawdzić na własnej skórze czy ich produkcje to naprawdę crapy, czy tylko „crapy”. I jak dla mnie, to nie były aż tak złe gry, jak to wszędzie można przeczytać. Przełomem był Sniper: Ghost Warrior – tytuł na poziomie. City Interactive postanowiło zmienić swój wizerunek, zmieniło nazwę i aktualnie wszyscy czekają na kolejny porządny tytuł: Sniper: Ghost Warrior 2, który zapowiedziany jest na 12 marca.
Strona producenta: http://city-interactive.com/

 Metropolis Software

Wydane gry:

[spoiler]1) Tajemnica Statuetki (1993)
2) Teen Agent (1994)
3) Katharsis (1997)
4) Reflux (1998)
5) Książę i Tchórz (1998)
6) Gorky 17 (1999)
7) Archangel (2002)
8) Gorky Zero: Fabryka Niewolników (2003)
9) Gorky 02: Aurora Watching (2004)
10) Skoki narciarskie 2006 (2005)
11) Infernal (2007)[/spoiler] 

Zaplanowane gry: brak.

Anulowane gry:
[spoiler]1) Two Worlds (2000)
2) THEY[/spoiler]

Najstarsza w zestawieniu, nieistniejąca już firma. Jednym z jej założycieli był Adrian Chmielarz, który w 1999 roku uwierzył, że ludzie potrafią latać, odszedł i założył People Can Fly. Decyzja była ryzykowna, ale jak się okazało – bardzo opłacalna. Producenci znani głównie ze strategii turowej – Gorky 17 oraz wydanego 8 lat później – Infernal’a. W 2008 roku studio zostało wchłonięte przez CD Projekt, znany aktualnie jako cdp.pl.

     Moim ulubionym polskim producentem jest CD Projekt RED Studio. Powodów jest kilka: tworzą świetne gry, zgarniają masę nagród oraz co najważniejsze – stworzyli Wiedźmina. Jako fan fantasy i Mistrza Sapkowskiego nie mogę wybrać inaczej. Dzięki pierwszej części gry, wróciłem do czegoś, co robiłem dawniej – do czytania. Historia opowiedziana w grze wciągnęła mnie do tego stopnia, że zdecydowałem się sięgnąć po książkę. To był strzał w dziesiątkę. Wiem, to nie miejsce na takie sprawy, ale zachęcam do czytania. Sapkowskiego, czy też kogoś innego. Naprawdę warto.

     Reasumując: Polska branża stoi na światowym poziomie. Gry znajdują odbiorców, trafiają w gusta tysięcy graczy. Zgarniają wysokie oceny, krytycy, recenzenci z całego świata ciepło je przyjmują. Przekłada się to na sprzedaż, a co za tym idzie – zyski twórców. To z kolei pozwala tworzyć kolejne, wspaniałe produkcje. Wspierajmy polskich twórców, kupujmy polskie gry (oczywiście inne też, ważne by ich nie piracić!). Trzymajmy kciuki za przyszłe produkcje. Obyśmy często mogli chwalić gry rodzimych twórców. Dobre, bo polskie! Na koniec trailer i intro, o których było głośno w świecie:

1) http://youtu.be/lZqrG1bdGtg – Dead Island: Official Announcement Trailer – nagroda Złotych Lwów w kategorii „Film Internetowy” na Międzynarodowym Festiwalu Kreatywności w Cannes.
2) http://youtu.be/lO49RZq5HCk – Witcher 2: Assassins of Kings INTRO – złota statuetka w kategorii „Najlepsza Animacja” na London International Awards w Las Vegas.

rbj

Niektóre odnośniki w naszych artykułach to linki afiliacyjne. Klikając na nie, nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę Redakcji.

Komentarze do "Siedmiu wspaniałych, czyli o polskich producentach gier (rbj)"

  1. Warto też dodać, że People Can Fly odpowiadają za świetną konwersję Gears of War z X360 na PC.

  2. Straszny burdel. Spróbuj przeczytać sobie chociaż raz ten artykuł. Czemu dorobek studia The Farm 51 jest w anulowanych grach? (żeby to był jedyny przypadek, to bym sie nie przyczepil… moze :P) „tekst mozna przeczytac tutaj” – rozumiem, ze ukryte jest pod jakims spoilerem, bo zadnego linku nie widac.

    1. Wszystko było przygotowane bez tego „burdelu”. Spojlery dodała redakcja, więc nic nie mogę na to poradzić. To samo z zaginionym linkiem „tekst można przeczytać tutaj”.

      1. Swoją drogą (dopóki ktoś tego nie poprawi) – możesz dać ten link, poczytałbym sobie :> (1. miejsce jest dość… oryginalne, chciałbym resztę zobaczyć)

      2. Znalazłem 😛 Zapomniałem o tym konkursie na grę roku, myślałem, że cały ranking masz 🙁

      3. Ze swojej strony przepraszam autora za skaszanienie spoilerów. Nawet to nie moja wina, bo zamknąłem taga. Coś się w htmlu popusło…
        Teraz powinno być dobrze.

  3. PCF nie tworzy czasem Gears of War: Judgment? Jeżeli tak to jednak maja zaplanowane gry.

    1. Jak do tej pory wydali tylko jedną grę, dlatego pominąłem. Jeszcze nie są tacy wspaniali jak reszta 🙂 To samo tyczy się 11 bit studios.

  4. Faktycznie ominąłem kilka tytułów. Za to przepraszam i dziękuję Wam za wyłapanie moich błędów. Zgłoszone do poprawienia.

  5. Ej no, ale FWH i 11 bit stworzyli po jednej grze i wybili sie na nich co takiemu Techlandowi , Reality Pump czy CI zajęło kilka/kilkanaście podejść 😉

    1. 11bit może tak, ale Flying Wild Hog, poza fajnym logiem, chyba jeszcze nic ciekawego nie zrobiło.

      1. HR zgarnał średnio 75% oceny na start. Co jest gorsze tylko od Painkillera i Wiedzmina. A taki sam poziom jak Call of Juarez..

        Daleko z tyłu zostawia króla CI, czyli Snipera, serie Earth, Chrome, Necrovision, Infernal.

        Wiec w tym momencie jeśli chodzi o pierwsze wrażenie to FWH z Hard Reset bije na głowe 5 z 7 tutaj wyliczonych studii.
        Pomijam oczywiscie gry niszowe tutaj.

        Zresztą nie mówimy tutaj o gustach tylko o suchych faktach.

  6. Chciałbym wiecej, bo powstało Jujubee z byłymi ludzmi z CDP Red oraz The Astronauts z Chmielarzem 🙂

    No i Wastelands Internactive 😛 z mojego rodzinnego miasta Łodzi 😛

    Ano i nie skreślałbym Nicolas Games z seria Afterfall, Vivid z mobilami, Encore z Fortisemi Nawia, która przygotowuje sie do wydania pierwszej gry na PC po serii mobilków.