Ile Epic Games kosztują darmowe gry oraz czemu crossplay tak rzadko obejmuje konsole Sony PlayStation (akt.)

W miniony poniedziałek, 3 maja, rozpoczęła się rozprawa pomiędzy Apple i Epic Games*. Sądowa batalia każdego dnia przynosi nowe interesujące informacje będące dotychczas branżową tajemnicą. Jeśli chcecie dowiedzieć się:

  • Ile Epic Games zarabia na Fortnite?
  • Jakie są koszty udostępnienia graczom darmowych gier na Epic Games Store?
  • Na jaką kwotę wyceniono ekskluzywność Borderlands 3?
  • Czemu crossplay nie jest domeną konsol Sony PlayStation?

A także poznać szereg innych, jeszcze do niedawna „tajnych” danych, ten art. jest dla Was 😉

*Epic Games vs. Apple… o co w tym wszystkim chodzi?

Cały ambaras rozpoczął się w sierpniu 2020 r., kiedy to Epic złamał regulamin App Store i wprowadził do Fortnite alternatywny system płatności, pozwalający ominąć 30% prowizję Apple. Gra została w mgnieniu oka usunięta ze sklepu, otrzymując przy tym bana na powrót na okres jednego roku. Firma Tima Sweeneya w międzyczasie wytoczyła ciężkie działa i skierowała sprawę do sądu, informując opinię publiczną o tym, że zamierza walczyć ze „szkodliwymi dla rynku monopolistycznymi działaniami Apple”.

Nowe branżowe informacje

Kolejny dzień procesu przyniósł nowe ciekawostki ze świata gier. Tym razem poruszono temat konsol, które… wcale nie generują takich zysków, jak mogłoby się to z pozoru wydawać. Więcej informacji w rozwinięciu wpisu.

Jak dużo Epic Games wydaje na darmowe gry Epic Game Store?

Wśród dokumentów znaleźć można informację o tym, ile Epic Games wydał na niektóre z udostępnianych za darmo na Epic Games Store gier:

  • W okresie od grudnia 2018 r. do września 2019 r. Epic zapłacił 11,6 miliona dolarów za gry, które zostały przypisane do kont łącznie 104,5 mln razy.
  • Średni koszt pozyskania nowego użytkownika Epic Games Store wyniósł 2,37 dolara.
  • Najdroższą grą w pierwszych dziewięciu miesiącach dystrybucji EGS był Batman: Arkham Collection, paczka gier kosztowała Epic 1,5 miliona dolarów (darmówkę przypisało do konta 6,4 mln osób, z czego 614 tysięcy to nowi użytkownicy).
  • Polska firma 11 Bit Studios na umowach z Epiciem zarobiła łącznie 700 tysięcy dolarów, udostępniając graczom dwie gry – This War of Mine oraz Moonlighter.

Przy okazji informacji odnośnie Borderlands 3, o której napiszemy nieco więcej w kolejnym akapicie, dowiedzieliśmy się też, że rozdawnictwo Borderlands: The Handsome Collection kosztowało firmę Tima Sweeneya 11 milionów dolarów, a Civilization VI – 20 mln dolarów.

Darmowe gry Epic Games Store
Źródło: https://www.polygon.com/22417954/epic-games-store-free-games-cost-epic-paid-publishers-developers

Czy darmowe gry PC są dla Epic Games Store opłacalne? Krótkoterminowo – nie. W ostatnich dwóch latach sklep był aż 454 mln dolarów pod kreską. Biznes ma zacząć przynosić zysk najwcześniej w 2023 roku. Warto przy tym zaznaczyć, że każda dodatkowa gra w bibliotece zwiększa atrakcyjność Epic Games Store w oczach potencjalnego klienta, co może, ale i nie musi, przełożyć się na decyzję o zakupie nowych tytułów akurat na tej platformie.


Gry na wyłączność Epic Games Store

W trakcie swojego istnienia na rynku Epic Games zakupiło kilkadziesiąt tytułów na czasową wyłączność na EGS. Wśród nich znalazły się takie produkcje, jak np. Hades, Metro Exodus czy Borderlands 3.

Poznaliśmy koszt ekskluzywności ostatniej z wymienionych gier. Łącznie Borderlands 3 kosztowało Epic 115 mln dolarów, z czego 15 przeznaczone było na marketing. Wydatki zwróciły się bardzo szybko. Już po dwóch tygodniach gra zarobiła 100 milionów dolarów, a 77% zysków pochodziło bezpośrednio z Epic Games Store. Pozyskano także ponad 750 tysięcy nowych użytkowników platformy. Jak widać, tego typu działania są niezwykle opłacalne. Nic więc dziwnego, że w najbliższych latach firma zapowiada kontynuację tego trendu.

Zgodnie z ujawnionymi raportami finansowymi, łączna kwota przeznaczona na tytuły ekskluzywne, przekroczyła miliard dolarów.

Źródło: https://www.vg247.com/2021/05/04/borderlands-3-epic-games-store-115-million-exclusivity-deal/

Ile Epic Games zarabia na Fortnite?

Fortnite to prawdziwa żyła złota. Zgodnie z udostępnionymi w jednym z dokumentów informacjami, gra w ciągu dwóch lat zarobiła łącznie ponad 9,1 miliarda dolarów. W 2018 Fortnite wygenerował 5,48 mld przychodu, rok później już „tylko” 3,72 mld. Nowszych danych na razie nie udostępniono. Plan na 2020 r. zakładał zysk w wysokości 2,77 mld dolarów, warto jednak mieć na uwadze to, że pandemia koronawirusa mogła sporo zmienić. Zmniejszenie bazy klientów spowodowane usunięciem gry z AppStore zapewne też nie pozostało obojętne dla wyników finansowych spółki.

Ile zarabia Fortnite?

(Nie)pożądany crossplay

Dzięki sądowej potyczce Epica i Apple do sieci przedostał się także inny ciekawy „smaczek”. Tym razem sprawa nie dotyczy bezpośrednio samego Epic Games Store, a Sony i PlayStation. W niektórych przypadkach japońska korporacja wymaga od deweloperów uiszczania dodatkowych opłat za możliwość zaimplementowania funkcji crossplay na konsolach PlayStation. Dodatkowe pieniądze mają trafiać do giganta z Kioto, wtedy, gdy gra zarabia co najmniej 500 tysięcy dolarów rocznie, a udział Sony wynosi mniej niż 85%. Epic przyznał przy tym, że jest to jedyny jego partner, który wymaga tego typu opłat.


Microsoft nie zarabia na sprzedaży konsol Xbox

W sprawie sądowej pomiędzy Epic Games a Apple biorą udział także prawnicy Microsoftu. Potwierdzili oni właśnie, że żadna z konsol Xbox nie przyniosła firmie zysku. Urządzenia sprzedawane są ze stratą, a głównym źródłem zarobku jest prowizja ze sprzedaży gier na platformie oraz usługi takie jak Xbox Live Gold, oraz Xbox Game Pass.

Warto przy tym wspomnieć także o Sony, które, dopłacając do PlayStation 3, prawie zbankrutowało. Same koszta produkcji jednego egzemplarza konsoli wyceniono na ok. 500 dolarów, podczas gdy w sklepach sprzedawano ją za $100 mniej. Jakby tego było mało, dochodzi też marketing i logistyka. Na szczęście dla graczy, PlayStation 4, sprzedawane już z zyskiem, pozwoliło firmie stanąć na nogi.


Łowcy, jak oceniacie plan marketingowy Epic Games Store oraz pojedynek Epica z Apple? Sądzicie, że całe to zamieszanie wpłynie pozytywnie na branżę?

Niektóre odnośniki w naszych artykułach to linki afiliacyjne. Klikając na nie, nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę Redakcji.