X

«

»

Granie na netbooku – porady, wskazówki, uwagi

granie-na-netbooku (2)Przedsięwzięcie skazane na niepowodzenie?  A jednak – okazuje się, że w tym szaleństwie jest metoda. W internecie można znaleźć niejedną listę z „grami na netbooka”, a nawet tu i ówdzie pojawiają się opracowania dotyczące tego nietypowego procederu. Pora zatem zmierzyć się z  tematem i wyłuszczyć pewne najważniejsze kwestie, problemy oraz pułapki czyhające na  graczy.

 

Technikalia, technikalia

 Nie ukrywajmy, że większość netbooków zbyt wysokimi osiągnięciami technicznymi nie może się pochwalić. Wciąż popularnym procesorem w netbookach jest jednordzeniowy Intel Atom, którego taktowanie zazwyczaj wynosi od 1,5 do 1,9 GHz. Podobnie z kartami graficznymi – tu dominuje zintegrowany GMA (różne modele). Pojawiły się rzecz jasna również bardziej zaawansowane okazy – ten, z którego piszę  artykuł, dysponuje dwurdzeniowym procesorem AMD C-50 oraz kartą graficzną Radeon HD 6250. Wciąż jednak daleko im do odpalania gier pokroju Crysis 2 czy Bioshock 2.

Użytkowników wydajniejszych modeli przestrzegałbym jednak przed nadmiernym forsowaniem swojego sprzętu – owszem, pójdzie na nim więcej gier niż na słabszych odmianach, trzeba jednak mieć na uwadze żywotność komponentów – a karta graficzna w netbooku siłą rzeczy nie ma jakiegoś rewelacyjnego chłodzenia. Kilkadziesiąt minut gry w bardziej wymagający (jak na klasę omawianego sprzętu) tytuł może skutkować skokiem temperatury nawet do 90 stopni Celsjusza. Dlatego też mając lepszy sprzęt lepiej mimo wszystko miarkować dobór tytułów, w które pogrywamy.  Problemem może być obsługa pewnych technik, takich jak T&L czy Pixel i Vertex Shadery – tyczy się to zwłaszcza trójwymiarowych gier. Spokojnie jednak można znaleźć całą masę ciekawych tytułów, które odpalimy również na zestawie typu „Atom+GMA”.

Niestety, lista ta ulega kolejnemu „skróceniu” przez specyficzne rozdzielczości, obsługiwane przez netbooki. Te dedykowane dla to zazwyczaj albo 1024×600 albo 1280×720. Jak widać, ciągle brakuje tych kilkudziesięciu pikseli do rozdziałki dzisiaj dość wiekowej, ale często „najniższej możliwej” do odpalenia poszczególnych gier, czyli 1024×768. Szczęśliwie ostatnimi czasy twórcy nieco w większym stopniu pamiętają również o obsłudze bardziej nietypowych wariantów(choć mała to pociecha, zważywszy na fakt, że w nowe tytuły, poza mało wymagającymi indykami, nie zagramy). Pytanie brzmi-jak sobie poradzić w sytuacji, kiedy upatrzony tytuł nie odpala nam się prawdopodobnie z powodu rozdzielczości?

Rozwiązania są trzy. Pierwsze z nich to próba poszukiwania sposobu na odpalenie gry właśnie w takiej rozdzielczości, jakiej potrzebujemy. Można tego dokonać albo przez poszukiwanie odpowiedniego pliku konfiguracyjnego, albo przez podłączenie netbooka do zewnętrznego monitora i odpowiednie skonfigurowanie danego tytułu. Pierwszego rozwiązania użyłem w przypadku gry Gratuitous Space Battle. O dziwo, poszła ona mimo zastrzeżeń producenta, że raczej nie ruszy  na netbooku. Nie zawsze jednak można sobie pozwolić na taki trik – pominąwszy fakt, że czasami pliki konfiguracyjne umieszczane są w specyficznych lokacjach, czasami ich zmiana nic nie daje (mimo posiadania uprawnień administratora). Zdarza się też, że pliku konfiguracyjnego po prostu nie ma (albo nie ma go w formie prostej do edycji). Wtedy pozostaje spróbować z zewnętrznym monitorem – tak też uczyniłem w przypadku tytułu Future Wars, w którym, o ironio, plik konfiguracyjny utworzył się dopiero po pierwszym odpaleniu i utworzeniu profilu. Oczywiście nie musimy się bawić w cały ten proceder, jeśli możemy skonfigurować rozdzielczość w konfiguratorze (czyli okienkowej „aplikacji”, odpalanej przed uruchomieniem „właściwej” gry). Czasami trzeba będzie trochę zejść „w dół” i np. odpalić grę w rozdzielczości 800×600.

To jednak najbardziej optymistyczny wariant. Co zrobić, jeśli gra w żaden sposób nie obsługuje pożądanej przez nas rozdzielczości? Wtedy pozostają dwa rozwiązania. Jedno z nich jest dość zawodne i raczej rzadko możliwe do skutecznego zastosowania. Można użyć jakiegoś „pobocznego” oprogramowania, typu DxWnd. Okazało się ono o dziwo funkcjonować w przypadku recenzowanego przeze mnie swego czasu Eadora : Genesis, ale dopiero po zainstalowaniu zmodyfikowanej wersji tej aplikacji (niestety, korzystania z niej na pewno nie ułatwia fakt, że funkcjonuje w sieci kilka jej wersji, dość mocno różniących się posiadanymi opcjami i intuicyjnością obsługi).Nie obyło się co prawda bez kilku drobnych kwiatków – obraz nie był rozciągnięty na cały monitor, więc po bokach miałem do czynienia z czarnymi pasami, a sama gra, mimo że powinna się uruchomić w oknie, chodziła w trybie pełnoekranowym. Nie przeszkadzało mi to jednak znacząco w cieszeniu się rozgrywką – najważniejsze, że Eador poszedł. Została nam już ostatnia deska ratunku, gdy wszystko inne zawiodło. W celu jej użycia musimy we właściwościach monitora odznaczyć opcję „Ukryj tryby, których ten monitor nie może wyświetlać”. W efekcie będziemy mieli możliwość użycia rozdzielczości nierekomendowanych, jak choćby wspomniana już 1024×768. Jak to wygląda w praktyce? Zazwyczaj rzecz opiera się na mechanizmie „scrollingu”, czyli na ekranie wyświetlana jest jedynie część obrazu, a jeśli chcemy zobaczyć sam dół, zjeżdżamy tam kursorem myszy, w efekcie czego ekran „przewija się” do dołu (nie widzimy „samej góry”). Nie powinno to jakoś zaszkodzić naszemu monitorowi, ale pamiętaj czytelniku, stosujesz ją na własną odpowiedzialność.

Ostatnia techniczna kwestia warta poruszenia to niekompatybilność niektórych gier z netbookowymi kartami graficznymi. Nawet jeśli spokojnie spełnimy wymagania sprzętowe i gra będzie obsługiwała odpowiednią rozdzielczość, może się ona po prostu nie uruchomić ze względu na brak kompatybilności. Niestety, najczęściej trzeba wtedy dać za wygraną – zdarzył mi się ten problem chyba ze 3 razy i w każdym przypadku musiałem skapitulować.

 

A gdzie płyta?

 Problemem może być jeszcze inna kwestia – to, czy gra wymaga płyty w napędzie do działania. Lwia część netbooków po prostu nie ma napędu. Nie jest to żadnym problemem w przypadku tytułów zakupionych w ramach dystrybucji elektronicznej, ale może nastręczać trudności, jeśli chcemy odpalić jakiś klasyk, który mamy na płycie. Pół biedy, jeśli przewiduje on możliwość uruchomienia i korzystania bez  niej– wówczas używamy po prostu  jakiegoś komputera z napędem i kopiujemy instalator na pendrive’a. Jeśli dysponujemy zewnętrznym napędem, sprawa jest jeszcze łatwiejsza. Ale co jeśli gra wymaga ciągle obecności DVD/CD z  grą? Nawet jeśli dysponujemy zewnętrznym DVD-ROM, nie jest to raczej zbyt wygodna sprawa. Jedynego (a właściwie dwóch) rozwiązania tej kwestii nie mogę tu polecić, ze względu na fakt, iż jest nielegalne, nawet jeśli nie jest ono w tym przypadku szkodliwe finansowo dla producenta/wydawcy  (zakładam oczywiście czytelniku, że posiadasz oryginalną wersję gry).

 

W co grać?

 To chyba najbardziej podstawowe pytanie. Moim zdaniem można podzielić gry, które najczęściej i najchętniej są odpalane na netbookach na dwie grupy:

 

KLASYKI!

 Zaskoczenia nie ma 🙂 Zaryzykowałbym nawet stwierdzenie, że pierwszą rzeczą odpaloną na omawianym sprzęcie będzie jakaś stara gra, do której mamy sentyment. Na jakie problemy możemy natknąć się przy tej grupie? Jeśli chodzi o problemy natury systemowej , to paradoksalnie dziś to z tytułami DOS-owymi o wiele łatwiej dzięki programom takim jak DosBox. Na szczęście tylko nieliczne z nich są w stanie  „oprzeć się” wspomnianemu emulatorowi. Gorzej z tymi napisanymi dla wcześniejszych wersji windowsa – jeśli ktoś użerał się kiedyś z tak kapryśnym “bachorem” jak Warhammer 40 000: Chaos Gate, zapewne zna ten ból. Jednego sposobu na takich gagatków nie ma – o ile gry z gog-a zazwyczaj są w miarę dobrze dostosowane do nowszych systemów, to już w przypadku posiadania „czystych” wersji jesteśmy raczej zdani na samych siebie i na to co znajdziemy w internecie. A mogą to być różnego rodzaju porady, patche (oficjalne lub fanowskie) czy też pomocnicze aplikacje. Chyba najwięcej kłopotów sprawią nam jednak niektóre trójwymiarowe aplikacje z lat 90-tych, a mianowicie te „preferujące” obsługę 3DFx-a (kłania się tutaj choćby pamiętny Gex 3D). Tutaj również nie ma gotowej recepty – można znaleźć w internecie pewne wspomagajace oprogramowanie, jak 3dfx glide wrapper, ale z jego skutecznością to już różnie bywa (mi na przykład nie udało się z niego skorzystać z jakimkolwiek pozytywnym skutkiem). Zawsze pozostaje spróbować trybu software (o ile gra na niego pozwala) lub odpalić grę na wirtualnej maszynie, ale tego ostatniego rozwiązania zdecydowanie nie polecam. Jak już wspomniałem, chyba najmniej problemu będziemy mieli z klasykami z GOG-a (czy innego dotemu). Mi poza jednym charakterystycznym problemem bez żadnych oporów udało się odpalić zdecydowaną większość zakupionych tam „staroci”. Wyjątek stanowiły gry FPS oparte na silniku build – takie jak Blood czy Redneck Rampage – okazuje się, że „opakowane” w DosBoxa wymagają mocniejszego sprzętu, a w podniesieniu płynności rozgrywki nie pomagają tak standardowe zabiegi jak zmiana „cykli” w ustawieniach dosboxowej konfiguracji.

 

INDYKI!

Co i rusz powstają gry indie możliwe do uruchomienia nawet na dość słabym sprzęcie.. Graficznie na pewno odstają od głównych tuzów w dziedzinie elektronicznej roz(g)rywki. Ale jeśli dobrze popatrzeć – braki w grafice takie tytuły potrafią wynagrodzić solidną grywalnością, nietypowym klimatem, poczuciem humoru itd. Tego typu tytułów mamy istne zatrzęsienie – czy to na steamie, czy na desurze czy też w serwisach takich jak indievania (zajmujących się stricte sprzedażą gier indie). Poza osobistymi gustami i preferencjami należy też zwracać uwagę na wymagania sprzętowe. Zdarzyło mi się już kilka razy, że miałem do czynienia z grami o grafice na poziomie wczesnych lat 90-tych, a mimo to wymagających komputera o parametrach znacznie przewyższających te netbookowe. Swoją drogą-nienajlepiej to świadczy o doświadczeniu i/lub talencie programistycznym twórców takich gier, zwłaszcza że nie znajdujemy w nich często nic(fizyka „wewnątrzgrowa”, grafika itd.), co usprawiedliwiałoby takie wymagania. Trzeba też pamiętać o wspomnianym wcześniej aspekcie związanym z rozdzielczością – zasadniczo panuje ostatnio trend wśród twórców indyków, aby tworzone przez nich gry obsługiwały również te nietypowe rozdzielczości, ale mimo to wciąż zdarzają się sytuacje, kiedy nie odpalimy danego tytułu poniżej rozdziałki 1024×768.

 Jeszcze parę kwestii natury ogólnej. Bazując na własnym doświadczeniu, najbardziej polecałbym gry wykorzystujące myszkę bądź bazujące głównie na niej. A to z prostej przyczyny-większość użytkowników  i tak prędzej czy później myszkę do swojego sprzętu przenośnego dokupi, a gra się z jej pomocą nieporównywalnie bardziej komfortowo niż na małej klawiaturze netbooka. Rzecz jasna inaczej wygląda sprawa, kiedy ktoś lubuje się w bardziej zręcznościowych (bądź „platformowych”) tytułach – wtedy bez klawiatury ani rusz. Chyba że zdecydujemy się na podłączenie pada, ale to już wyższa szkoła szaleńs.. jazdy 🙂 Druga sprawa – pamiętajmy o wyłączeniu zbędnych aplikacji i procesów, jak również tych, z których co prawda korzystamy, ale w czasie gry nam się nie przydadzą – takich jak przeglądarka internetowa. Standardem jest również oczyszczenie systemu ze wszelkich zbędnych procesów, pobocznych aplikacji itd. Miejmy też litość dla naszej baterii – jeśli zdarzy się, że chcemy pograć na netbooku i musimy korzystać z zasilania, jakie zapewni bateria, nie mordujmy przenośnego komputer(k)a tytułem, który chodzi u nas „na styk”. Korzystajmy też z zasobów internetowych ile wlezie – można znaleźć bardzo dużo rankingów „gier netbookowych”, gdzie ujrzymy listy gier chodzących na komputerach tej „klasy” bez większych problemów, a i będziemy mogli się dopytać, czy interesujacy nas tytuł pójdzie, a także jak sobie poradzić z problemami przy jego odpaleniu. No i ostatnia kwestia – jak możemy, nie męczmy się  i odpalmy interesujący nas tytuł na „normalnym” komputerze. W końcu chodzi o to, żeby czerpać z gry jak najwięcej przyjemności, a komfort rozgrywki na pewno tę przyjemność zwiększa 🙂

 

Tytuły warte uwagi

 Na koniec podam trochę tytułów (oraz „serii”) w które grałem osobiście i które bardzo chętnie poleciłbym wszystkim netbookowym graczom. Jest to oczywiście jedynie mały wycinek tego, co możemy uruchomić (do tego skupiłem się na grach indie), bo tytułów o niskich wymaganiach i ciekawej rozgrywce można znaleźć znacznie więcej.

 Przygodówki Wadjeteye Games

Ich fani mieli ostatnio sporo powodów do zadowolenia – Indie Royale w kolejnych bundlach uraczyło nas już niemal pełną ofertą gier od Wadjeta, nie mówiąc już o niezwykle świeżym przypadku bundla od groupees, gdzie pojawiły się wszystkie ujęte dotychczas w bundlach pozycje od tego developera.  A są to naprawdę dobre tytuły, z ciekawą fabułą i postaciami, porządnymi zagadkami(choć starzy wyjadacze mogą narzekać na zbyt niski poziom trudności) i co najważniejsze-niskimi wymaganiami sprzętowymi. Gry takie jak Gemini Rue czy Resonance mówią zresztą same za siebie. A jeśli nie mówią, to gorąco polecam ich obadanie, choćby w postaci dem. Uczulonym na pikselozę poleciłbym od Wadjeta świetną Da New Guys. „Nowe chłopaki” mają porządną oprawę dwuwymiarową, a do tego gra naszpikowana jest humorem i spodoba się nawet osobom, które na wrestling (gra traktuje o perypetiach trzech wrestlingowców) mają uczulenie.

 

Gry Magical Time Bean

Pisałem o nich swego czasu w tym artykule, ale nie mógłbym ich nie polecić i tutaj 🙂 Niesamowicie grywalne, w pewien sposób łamiące dominujące w grach schematy (przynajmniej jeśli mówimy o dylogii Soulcaster), a do tego chodzą jak marzenie nawet na słabym sprzęcie.

 

Cogs Go

Czyli Cogs w wersji dla netbooków. Gra logiczna z przyjemną oprawą, ciekawymi i mocno zróżnicowanymi zagadkami, ale też z dość szybko rosnącym poziomem trudności. To dobry tytuł dla lubiących wyzwania, bo poza „standardowym” przejściem danej łamigłówki mamy też szereg dodatkowych warunków  (limit ruchów, limit czasowy), których spełnienie daje nam dodatkowe „gwiazdki”, umożliwiające z kolei odblokowywanie kolejnych łamigłówek.

 

And Yet It Moves

 Czyli platformówka skrzyżowana z grą logiczną, osadzona w „papierowo-wydzierankowym” świecie. Ciekawy mechanizm „obracania” przedstawionego świata oraz charakterystyczny klimat to niewątpliwe mocne atuty tej gry.

 

 

Defender’s Quest i Eador : Genesis

 O obu tytułach pisałem już w moich recenzjach (tutaj poczytacie o Eadorze, a tutaj o Defender’s Quest). Eadora co prawda należy odpalić przy pomocy pomocniczego DxWnd, ale to drobna niedogodność w porównaniu z niesamowitą rozgrywką, jaką to skrzyżowanie turówki z crpg-iem może dostarczyć.

 

Beast Boxing Turbo

Niepozorne i niesłychanie grywalne połączenie bijatyki z konwencją FPS-ową. Mimo niezłej jak na indyka oprawy, cechuje się również naprawdę niewygórowanymi wymaganiami sprzętowymi. Steruje się naprawdę wygodnie i intuicyjnie, a nasi przeciwnicy to ciekawa (i momentami zabawna) menażeria.

 

Cave Story+

Czyli zmodyfikowana wersja darmowego Cave Story, z ulepszoną grafiką i oprawą muzyczną, a także dodatkowymi trybami gry. Jeśli nabyliście jeden z HIB-ów, w którym ta wersja się znalazła, bardzo polecam jej spróbowanie, bo to jedna z najlepszych platformówek indie, w jakie grałem.

 

Retro City Rampage

Czyli mega-hiper-parodia wszelkich znanych (bardziej i mniej) tekstów kultury z lat 80-tych i 90-tych, opakowana w rozgrywkę w stylu pierwszych części GTA. Ale bez obaw, nawet mi, osobie która do jedynki GTA szybko się zraziła, RCR bardzo przypadło do gustu. Cena “zwykła” (15$) za bardzo nie zachęca do zakupu, ale gdyby jakimś cudem trafił ten tytuł do bundla-to nie wahajcie się ani chwili. Sam producent zresztą chwali się na swojej stronie, że jego dzieło pójdzie nawet na kilkuletnich komputerach i na netbookach, i jest to jak najbardziej prawda, bo chodzi po prostu jak marzenie.

  • Awiaton

    Tekst dobry, sam używam netbooka (Toshiba NB500) i jest niekiedy trochę uciążliwe jak np. nie można pograć w choćby Shanka (jedynka uruchamia się na chwilę i wywala do pulpitu) – dobrze że jest jeszcze stacjonarka gdzie mogę sobie pograć w “wymagające indyki”
    Ale do rzeczy, od siebie bym polecił dla użytkowników netbooków gry które były głównie w bundlach czyli:
    SPAZ (ofc z wyłączonymi pierdółkami typu gwiazdy,ambient itd.) ,
    Sid Meiers Civilization IV (aż dziw bierze bardzo dobrze chodzi),
    Warhammer 40k Dawn Of War (był dodawany w bundlu THQ z tego co pamiętam),
    Splice (dobra gra logiczna)
    Serious Sam (zarówno indyki jak i klasyki działają super)
    Oczywiście jest wiele wiele innych gier które pominąłem ale starałem się wymienić te które zasługują na uwagę

  • PiotrekDG

    Myślę, że z klasyków, które powinny pójść na netbookach, warto wspomnieć The Elder Scrolls III: Morrowind.

  • sergeron

    Heores 3 powinno chodzić na netbooku, a jest to do dzisiaj bardzo dobra gra.

    • Globoos

      +864
      Heroes 3 i starczy na dłuuugo 😉

  • kamil_999666

    Polecam szukać procka E450 (2×1,65 Ghz) do spółki z Radeonem 6320/6310, matryca 11,6-12,1′ w rozdzielczości 1366×768. Można się zdziwić ile świetnych gier chodzi na takiej konfiguracji (Republic Comando, Heroes V, Boyond Good&Evil, Psychonauts, Undying, mnóstwo gier z datą premiery 2005). Ceny 900-1400, w porównaniu z tabletem komfort użytkowania jest większy nie wspominając o jakości samych gier.

  • DirtyMac

    Osobiście grywam w tytuły które nie wymagaja myszki: Worms Reloaded, Braid, World of Goo, ale da się też grać np w GTA (3, Vice City). Mój netbook to Asus EEE

  • kamil_999666

    Na problemy z rozdzielczością zamiast całego akapitu jedno słowo: wsgf.org. Do gier warto dołączyć cały świat przygodówek.

  • Spuczan

    Świetny artykuł. Szkoda, że nie powstał kiedy ja miałem swojego netbooka. Na pewno przyda się innym. Od siebie tylko dodam listę gier które działają i (nie działają) na netbookach:
    GAMES PLAYABLE ON ACER ASPIRE ONE:
    4×4 Evolution (all set to max)
    Aliens vs Predator Gold (all set to max)
    Aliens vs Predator 2 (all set to max)
    And Yet it Moves (all set to max)
    Bad Rats (disable Shadow stencil, 800x mode, runs in windowed mode)
    Bejeweled 2 (all set to max)
    C&C:Generals (all set to low)
    C&C:Red Alert 2 – Yuri’s Revenge (all set to max)
    C&C:Red Alert 2 (all set to max)
    C&C:Renegade (all set to max)
    C&C:Tiberian Sun (all set to max)
    Call of Duty (all set to low)
    Carmageddon 2 (all set to max)
    Chains
    Chaser (Shadows set to blob, Medium textures and Medium curves)
    Crayon Physics Deluxe
    Commandos 2:Men of Courage (all set to max)
    Croc 2 (all set to max)
    Dangerous Waters (all set to medium or high)
    Dark Reign:The Future of War
    Diablo
    Diablo 2
    Duke Nukem:Manhattan Project (all set to max, use DirectX mode)
    Dungeon Siege (all set to max)
    Dungeon Siege 2 (use default settings)
    Dungeon Keeper Gold (works in normal mode, Direct3D doesn’t work)
    EARTH 2150 (all set to max)
    EMPEROR:Battle for Dune (all set to max)
    Eufloria (may get slightly slower at certain zoom levels, but otherwise very playable)
    F-22 Raptor (all set to max)
    Fahrenheit/Indigo Prophecy (all set to max)
    FEAR Combat (all set to low, small levels with not many players)
    Flatout (all set to low, slightly lower framerate)
    Flight Control HD
    Galcon Fusion
    Grand Theft Auto 3 (all set to max, just disable frame sync, frame limit and trails)
    Grand Theft Auto:Vice City (all set to max, just disable frame sync, frame limit)
    Grand Theft Auto:San Andreas (all set to low)
    Gun (all set to max except textures)
    Half-Life (all set to max, use Direct3D)
    Hidden & Dangerous Deluxe (all set to max)
    Hitman:Codename 47 (all set to max)
    Hitman 2:Silent Assassin (all set to max)
    Hitman:Contracts (all set to max)
    Killing Floor (all set to lowest + KillingFloor.ini tweaks, playble most of the time)
    KISS – Psycho Circus: The Nightmare Child (all set to max)
    Lume
    Machinarium (use Alt+F4 to exit the game, autosaving will still work)
    Madballs in…Babo:Invasion (all set to max)
    Max Payne (all set to max)
    Max Payne 2 (all set to max, all medium recommended for fast performance)
    MDK 2 (all set to max)
    MechWarrior 3 (all set to max)
    Midtown Madness (all set to max)
    Midtown Madness 2 (all set to max)
    Minecraft Alpha (depending on the map, use FAST graphics setting and TINY view distance)
    Minecraft Beta (latest versions are again playable, adjust graphics a bit lower)
    Moto Racer (all set to max, screen has to be set to 16bit)
    Moto Racer 2 (all set to max, works only with this PATCH, music has to be muted)
    Moto Racer 3 (all set to max)
    Motocross Madness (all set to max)
    Motocross Madness 2 (all set to max)
    Multiwinia (all set to low, somewhat slow, probably worse with lots of units, but it works)
    Nation Red (Disable Shadows, Particle to Low, disable blur and decrease number of bodies)
    Need for Speed:Hot Pursuit 2 (all set to one level lower than max)
    Need for Speed:Porsche 2000 (all set to max)
    Need for Speed 2 (all set to max)
    Need for Speed 2 SE (all set to max)
    Need for Speed 3:Hot Pursuit (all set to max, works with my Vista patch)
    Osmos
    Peggle Nights
    Plants vs Zombies
    Project IGI (all set to max)
    Quake 1 (all set to max)
    Quake 2 (all set to max)
    Quake 3 Arena (all set to max)
    Rally Championship 2000 (all set to max, may crash with certain audio settings)
    Re-Volt (all set to max)
    Return to Castle Wolfenstein (all set to High)
    Richard Burns Rally (800×600, 16bit, all set to lowest)
    RUSH (slightly slower sometimes, but playable)
    Serious Sam: The First Encounter (all set to normal/medium/standard)
    Serious Sam: The Second Encounter (all set to normal/medium/standard, use Direct3D)
    Severance:Blade of Darkness (all set to max)
    SimCity 4 Deluxe (all set to Low or Medium)
    Soldier of Fortune (all set to max)
    Soldier of Fortune 2:Double Helix (use auto detected settings and 800×600)
    Superbikes 2001 (set compatibility mode to WIn98/Me, all set to max)
    Starcraft
    Starcraft:Brood Wars
    Starsiege (all set to max, use OpenGL)
    Star Trek:Armada (all set to max, problems with sound and music)
    Star Wars: Jedi Knight 2 – Jedi Outcast (all set to max, disable complex shadows)
    Star Wars: Republic Commando (800×600, all set to lowest)
    Swarm Arena (use Low graphics, may lag in mainmenu but works ok in-game)
    SWAT 4 (all set to low, slightly lower framerate)
    Swords and Soldiers HD (use Low texture quality to avoid corrupted textures)
    System Shock 2 (all set to max, requires latest patch and -lgntforce switch)
    The Sims (all set to max)
    The Sims 2 (all set to low, expect longer loading times)
    Thief 2: The Metal Age (all set to max)
    Thief:The Dark Project (all set to max)
    Tomb Raider 2 (all set to max)
    Tomb Raider 3 (all set to max)
    Tom Clancy’s: Ghost Recon (all set to max, disable all shadows)
    Torchlight (quite playable with all set to max, Netbook mode recommended for optimal performance)
    Turba
    Unreal 2:The Awakening (all set to high, disable detail actors to boost framerate in firefights)
    Unreal Tournament 2003 (all set to Normal)
    Unreal Tournament 2004 (all set to Normal)
    Unreal Tournament 99 (all set to max)
    V-Rally 2:Expert Edition (all set to max)
    Warzone 2100 (all set to max)
    Warcraft 3:Reign of Chaos (all set to max)
    Warlords Battlecry 3 (all set to max)
    Windosill (sometimes works slightly slower but still very playable)
    World of Goo
    Worms 3D (all set to max, not that there is much to set lol)
    Worms Reloaded (lower settings prefered for smoother performance)
    Zuma

    GAMES THAT DO NOT WORK:
    Age of Mythology (doesn’t work, though some say it worked for them)
    Alien Swarm (the game just closes without any errors after loading screen)
    Alpha Protocol (GPU doesn’t support Shader Model 3.0 error)
    Area 51 (Midway free full version, framerate too low)
    Batman: Arkham Asylum (GPU doesn’t support Shader Model 3.0 error)
    Blood 2: The Chosen (main menu screen flickers and is hard to use)
    BloodRayne (GMA950 doesn’t support hardware Vertex Shaders, OpenGL crashes)
    Burnout Paradise Ultimate Box (GPU doesn’t support Shader Model 3.0 error)
    Clive Barker’s Jericho (crashes on start)
    CounterStrike:Source (too slow even on lowest settings)
    Crashday (DirectX 9 device fails to initiate)
    Crysis (too slow even on lowest settings)
    Crysis Warhead (too slow even on lowest settings)
    Dead Space (cannot initialize display hardware)
    Defense Grid:The Awakening (too slow even on lowest settings)
    DogFighter (doesn’t start, just churns out massive error log and freezes)
    Doom 3 (too slow even on lowest settings)
    Exodus from the Earth (Graphic card not supported)
    Far Cry (too slow even on lowest settings)
    Greed Corp (GMA950 is not supported)
    Half-Life 2 series (too slow even on lowest settings)
    Hydrophobia: The Prophecy (GPU doesn’t support Shader Model 3.0 error)
    i-Fluid (too slow even on lowest settings)
    Lara Croft and the Guardian of Light (GPU doesn’t support Shader Model 3.0 error)
    Need for Speed:Underground 1 (too slow even on lowest settings)
    Need for Speed:Underground 2 (too slow even on lowest settings)
    Need for Speed:Most Wanted (too slow even on lowest settings)
    Need for Speed:Carbon (too slow even on lowest settings)
    Need for Speed:Shift (crashes on startup)
    Need for Speed:World (too slow even on lowest settings)
    Need for Speed:Hot Pursuit 2010 (Unsupported GPU)
    Painkiller (doesn’t start, DirectX 9 errors)
    Painkiller:Battle from Hell (doesn’t start, DirectX 9 errors)
    Project:Snowblind (too slow even on lowest settings)
    C&C:Red Alert 3 (too slow even on lowest settings)
    C&C:Red Alert 3:Uprising (too slow even on lowest settings)
    Shatter (unsupported graphic card)
    Section 8 (game crashes on startup)
    Serious Sam 2 (doesn’t start, black screen)
    Sol Survivor (doesn’t work at all)
    Split/Second:Velocity (crashes on start)
    STALKER:Shadow of Chernobyl (all set to low, too slow for me, but it works)
    Stubbs the Zombie in Rebbel without a pulse (crashes on start)
    SWAT3 (crashes, patch 1.6+ results in wrong CD inserted error)
    Test Drive Unlimited (doesn’t start, no error messages)
    The Ball (Steam version, crashes soon after execution)
    The Settlers 2:10th Anniversary (nothing happens when you start the game, no error messages)
    The Suffering (Midway free full version, display device fails to initialize)
    Tomb Raider and the Guardian of Light (GPU doesn’t support Shader Model 3.0 error)
    Trine (Steam version, nothing happens when executed)
    Trackmania Nations Forever (too slow even on lowest settings)
    Unreal Tournament 3 (kernel32.dll error on UT3 start)
    Quake 1 GLQuake (screen corrupted, console overlapping 3D stuff)
    Zen Bound 2 (graphics error, probably becase GMA950 doesn’t fully support OpenGL 2.0)

  • Sebastian

    Sam od siebie napisze że internetowy QuakeLive działa mi na netbooku z przeklętą rozdziałka 1024×600 i równie przeklętym intelem 945gm. Na ustawieniach niskich dla komfortu gry ale da się pociągnąć. Są zwiechy na większych mapkach… Ale do przeżycia myślę że od 20 do 30 fps przy sprzyjającym wietrze da się wyciągnąć 🙂

  • Loktarus

    A ja dodam od siebie, że ostatnio na netbooku zagrywam się Jagged Alliance 2 oraz Jagged Alliance 2.5. Gry wciągają niczym bagno zombi w Walking Dead. Polecam 🙂

  • marcinek

    Osobiście grałem w AYIM na Hp mini 311 1366×768. Niestety nie pamiętam czy gra chodziła na Hp 2140. Ten drugi netbook ma dodatkowo zdecydowanie problemy z mocą i tragicznie małą rozdzielczością :1024×576 (grałem na nim w diablo1 i disciplesów 1) . Stara platforma notebook-owa (gma 950) ze zmniejszonym zegarem i bardzo mało wydajnym procesorem. Mini 311 zdecydowanie lepszy: wystarczająca rozdzielczość i lepsza grafika, ale jeśli ktoś wam będzie chciał wmówić, że pogracie na nim w HL2, BF2 i nowsze to postukajcie go mocno w czółko. Być może platforma ION1 jest wystarczająca (minimalna) do tych tytułów ale procesor ATOM jednordzeniowy z HT leży i się dusi. HL1 da radę i CS1 też. Filmy Full HD odtwarza (wsparcie sprzętowe) z minimalnymi problemami przy starcie ale potem się rozkręca. Wracając do gier to uruchamaiłem na nim Raymana z GOG’a, OSMOS, Machinarium, MDK, Revenge of the Titans, Warcrafta 2 DEMO, Disciples 2.

    Wydaje mi się, że nowe grafiki Ati 7310-7340 i procesory dwurdzeniowe powyżej 1.6 GHz powinny dać satysfakcjonujące ( dla gier typu gog i indie) efekty. Może ktoś ma taką platformę? Szczególnie interesuje mnie netbook a procesorami AMD E2.